اسلامی

حج پنجمین رکن اسلام

پایان سخن اینکه ادای این فریضه محکم بازهم با تقدیم هدیه وشکرانه ای به حضور اقدس الهی صورت می‌گیرد که آن قربانی نمودن جنسی از گوسفند،بز،گاو .شتر  می‌باشد.

قسمت  پایان

دین پرور

پایان سخن اینکه ادای این فریضه محکم بازهم با تقدیم هدیه وشکرانه ای به حضور اقدس الهی صورت می‌گیرد که آن قربانی نمودن جنسی از گوسفند،بز،گاو .شتر  می‌باشد.

ابراهیم«ع»‌که آماده می‌شود تا فرزندش را بخاطر رضای الهی ذبح نماید، کسانیکه سنگ محبت وملت ابراهیمی بودن رابه سینه شان میکوبند به طریق اولی باید باذبح حیوان این سنت را زنده نگهدارند.

گرچه قربانی ازهمان آغاز زندگی بشریت مشروعیت خویش را داشت چون داستان هابیل و قابیل که یکی از آنهامیوه هایش  و دیگری گوسفندانش را برای خدا قربانی تقدیم نمودند اما از هابیل رد گردید واز قابیل مورد قبول واقع شد.

بعد از طوفان حضرت نوح علیه السلام جایی را ترتیب میدادند حیواناتی را درآنجا قربانی می‌کردند.

حریقی می آمد آنها را می بلعید این علامه قبول شدن بود، از حضرت ابراهیم علیه السلام منقول است که ایشان بعد از اینکه ازامتحان الهی موفق گردید.

مامور به قربانی نمودن گوساله،بز و گوسفند گردید واین روال دراولاده شأن ادامه داشت تا دوران موسی«ع» رسید دراین زمان قربانی به (خونی) وغیر خونی تقسیم گردید.

بمرور زمان تغیییراتی انحرافی بوجود آمد بنام خدا اما برای بتها وعقاید باطل دیگری قربانی صورت می‌گرفت حتی قربانی خونی به سه نوع تقسیم میگردید  یکی ذبیحه سوختنی ودیگری ذبیحه کفاره گناه، دیگری هم ذبیحه سلامتی، ذبیحه سوختنی جز پوستش همه را می سوختاندند ذبیحه کفاره گناهان قسمتش سوختانده می‌شد قسمت باقیمانده اش را کاهنان می‌خوردند، اما خوردن گوشت ذبیحه سلامتی برای همه جواز داشت حتی قربانی نمودن پرنده ها نیز برای فقرا ی شان جواز داشت و بعضی مناطق افراط بیشتر می‌نمودند انسانها را می‌کشتند که این عادت زشت و قبیح دربین لبنانی ها، فارسی‌ها ،سوریها، رومانیهاومصریها،شایع بود.

بخاطر آمدن آب نیل مصری‌ها هرساله دختر جوانی را آراسته نموده تحویل رود نیل بنام عروس نیل میکردند.

که این موضوع را عمرو ابن عاص رضی الله عنه به امیر المومنین عمر فاروق رضی الله عنه اطلاع داد.

ایشان به رود نیل نوشت(بنام خدایی‌که نهایت مهربان است از امیر مسلمین به رود نیل. ای نیل! اگر بخاطر خدا جاری میشوی جاری شو درغیر آن بتو نیازی نداریم) بعد ازانداختن این نامه به رود نیل دیگر این عمل غیر اخلاقی پایان یافت گرچه مصری‌ها این واقعه را تکذیب مینمایند اما مورخین درکتب خویش یاد آوری نموده اند.

مردم اروپا نیز به این عمل قبیح پابند بودند تا اینکه درسال ۶۵۷ میلادی مجلس اعیان رومانی حکم آنرا لغو اعلان نمود با آنهم تا سالیان بعدی این رواج ناپسند ادامه داشت.

خدا را سپاس که مارا ازنعمت اسلام برخوردار نمود وکرامت انسانی را هدیه کرد باقانون وضع شده اسلام عزیز دیگر انسان‌ها جایگاه خویش را دریافتند.

حج در پهلوی اینکه عبادت بدنی ومالی خاص برای حصول رضای الهی‌است در واقع کنگره بزرگ جهانی و تبادل افکار درابعاد مختلف برای امت مسلمه می‌باشد.

پیام حج پیام آزادگی، تن ندادن به زلت، پیام ایثار، فداکاری در راه اقدس احد بوده دراین راستا از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای انسان مسلمان نمی‌هراسد.

اگر دیروز ابراهیم خلیل با تبر دست داشته اش پوز نمرود وپیروانش را به خاک

مالید امروز برملت ابراهیمی وامت محمدی «ص» لازم است تا در برابر انواع و اقسام بی‌خدایی ودین ستیزی به مقابله برخیزند تا کلمه خدا کلمه علیا قرار گیرد،اما دربرابر برادر مسلمانش از عفو و گذشت کار گرفته در عمل ثابت نمایند که مکرم ترین انسان‌ها درنزد خدا پرهیز کار ترین آنها

است.

تقبل الله منا ومنکم صالح الاعمال

هرکه خواند دعا طمع دارم

زمانیکه من بنده ای گنهکارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *