اجتماعی

داستان کودک کوتاه و پایان خوشایند داشته باشد

داستان های کودکانه، پیام و ارزش هایی را به مخاطب خود منتقل می کنند، که تاثیر زیادی بر فرایند اجتماعی شدن و ذهن کودک دارد. غیرمستقیم بودن این پیام ها موجب می شود که برای کودک دلنشین تر، جذاب تر و دوست داشتنی تر شود .

کوهکن

داستان های کودکانه، پیام و ارزش هایی را به مخاطب خود منتقل می کنند، که تاثیر زیادی بر فرایند اجتماعی شدن و ذهن کودک دارد. غیرمستقیم بودن این پیام ها موجب می شود که برای کودک دلنشین تر، جذاب تر و دوست داشتنی تر شود .

اگر داستان های کودکانه با لحنی آهنگین بدون نشان دادن انعکاس عوامل خشونت آمیز احساساتی نظیر هیجان، ترس یا پرخاشگری روایت شوند، کودکان به هراس نمی افتند. داشتن پایان خوش که یکی از ویژگی هایی است که حسی از امنیت فراهم می کند و به کودکان اجازه می دهد از نظر حسی با داستان درگیر شوند

بهترین توصیه این است داستانی بگویید که خودتان از آن لذت می برید ؛ مجبور نیستید همه داستان هایی  را که به آنها برمی خورید، برای شان تعریف کنید. از گفتن داستان هایی که آنها را خیلی خشن یا نامناسب می یابید بپرهیزید.

تاثیر قصه بر تربیت کودکان را نادیده نگیرید. داستان کوتاه برای کودکان اگر به درستی و با شناخت دنیای کودکانه نوشته شود، به پرورش خلاقیت کودکان کمک کرده و مفاهیم زندگی را آموزش می‌دهد. داستان کودکان علاوه بر آنکه سرگرم کننده است، باید به مفاهیم زندگی اشاره کند، اما آنقدر سطحی و ساده نباشد که داستان را تا حد یک پند و نصیحت پایین بیاورد. همچنین کودکان با توجه به خیال‌پردازی عمیق، از شنیدن داستان‌هایی که با حرکت آوردن به اشیا بی‌جان و همین‌طور حیوانات همراه است، لذت می‌برند.

داستان باید کوتاه باشد چون حوصله کودک از شنیدن داستان‌های طولانی و با شخصیت‌های زیاد خسته کننده است. قصه ها به کودکان یاری می رسانند تا ارتباط ها را درک کنند رابطه‌ی که بین شخصیت های یک قصه وجود دارد، می تواند به کودک یاری برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند

اکثر ما در کودکی ها ی خود روزهایی را به یاد می آوریم که بزرگان برای سرگرم کردن و یا کوتاه نمودن شب های بلند زمستان با قصه، ضرب المثل و چیستان اعضای خانواده را گرد هم می آوردند و لحظات استثنایی و دلپذیری را در پس این داستان های راز گونه و پر معنا فراهم می کردند لحظاتی که تا کنون در یاد و خاطره باقی مانده است

نویسندگان حوزه کودک و نوجوان هم چنین روان‌شناسان رشد بر این عقیده هم رای هستند که قصه ها برای کودکان خورد سال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند

کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا می شوند. هر قصه‌ی می تواند فضایی را به وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند.

در عین حال داستان های کودکانه  موجب می شوند تا کودکان بتوانند با گسترهای از کلمه ها آشنا شوند. کلمه هایی که ممکن است در گفتگوی روزانه هیچ وقت مورد استفاده قرار نگیرند همچنین قصه ها موجب می شوند تا کودکان با تجربه ها، احساس ها، عواطف و شیوه های نگرش بزرگان آشنا شوند.

هم چنین قصه گویی برای کودکان قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش می دهند . کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. آنها حتی برای اینکه بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروری است که دقت و تمرکز لازم را برای خوب شنیدن تمرین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *