گزارش

دهقانان افغان برای مجادله با هجوم ملخ ها در ولايات شمال تلاش می کنند

شیوع امسال می تواند ۱.۲ ملیون تن گندم را که یک چهارم حاصلات سالانه است، با ضرر ۴۸۰ ملیون دالری متاثر سازد.

شیوع امسال می تواند ۱.۲ ملیون تن گندم را که یک چهارم حاصلات سالانه است، با ضرر ۴۸۰ ملیون دالری متاثر سازد.

بلخ – صدها هزار ملخ در شمال افغانستان زیر نظر درمانده دهقانان و خانواده هایشان که از قبل در پی قحطی بودند، بر فصل های زراعتی فرود آمده اند. در قریهء کندالی در شمال بلخ، یکی از هشت ولایت آسیب دیده در سبد نان کشور، یک دسته حیرت‌انگیز از حشرات خاکستری در کشت گندم گرد آمده است. به گفته سازمان ملل متحد،‌ پس از خوراک فصل ها، آنها تخم‌گذاری کردند تا بهار آینده دوباره از تخم بیرون بیایند و به چرخه ویرانی در کشوری ادامه دهند که در آن از هر ۱۰خانواده ۹ خانواده برای تامین هزینه غذا با مشکل مواجه استند.

بازمحمد نماینده قریهء کندالی گفت، «آنها به شمول گندم، نخود، کنجد هر چه سبز می بینند، می خورند.»

دهقانان ناامید قبل از دفن کردن آنها در چقری ها از جال ها برای جارو کردن طاعون ملخ های مراکشی – یکی از حریص ترین آفات جهان – استفاده کردند، اما تعداد آنها هنوز هم در حال افزایش است. محمد گفت: «ما با شکم گرسنه راه می رویم تا ملخ ها را بکشیم. اگر آنها را نکشیم مزارع ما خراب می شود.» به گفته سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) شیوع امسال می تواند ۱.۲ ملیون تن گندم را که یک چهارم برداشت سالانه است، با ضرر ۴۸۰ ملیون دالری از دست کمک رسان اف ای او تا جایی که توانسته، دست کمک داده است.

در شرق در ولایت کندز، این سازمان در اوایل ماه ثور یک کمپاین ۳ هفته ای را برای از بین بردن ملخ ها از کشت مرکز ولایت و پنج ولسوالی کندز راه اندازی کرد. به عنوان بخشی از این تلاش، اف ای او ۱۱۰۰ کارگر را استخدام کرد و به هر کدام آنها ۸۷۲۰ افغانی (۱۰۰ دالر) پرداخت کرد. با این کار، به ایجاد فرصت های کاری کوتاه مدت برای ساکنان محلی کمک کرد و در عین حال از دهقانان با مجادلهء با ملخ در کشت زارهای خود حمایت کرد. افغانستان با سومین سال متوالی خشکسالی مواجه است و دهقانان در کندالی گزارش دادند که از ماه حوت هیچ بارندگی نداشته است، چیزی که می توانست در قسمت از بین بردن حشرات کمک کند.

ریچارد ترنچارد نماینده اف ای او در افغانستان در ماه ثور گفت:«پیش‌بینی‌های برداشت امسال بهترین چیزی است که در ۳ سال گذشته دیده‌ایم. » او گفت: «اما این شیوع تهدیدی برای از بین بردن تمام این دستاوردهای اخیر و بدتر شدن چشمگیر وضعیت عدم تأمین غذایی در اواخر امسال و سال آینده است.»

این اداره گفت که شرایط برای ملخ‌ها با چرای بیش از حد، خشکسالی و اقدامات کنترولی بسیار محدود «کاملا مناسب» است. دو هجوم عمده آخر که ۲۰ و ۴۰ سال پیش رخ داد، به ترتیب ۸٪ و ۲۵٪ از تولید کشور را از بین برد.

نیازهای ریشه کنی:

صفت الله عزیزی مدیر مبارزه با ملخ در ریاست زراعت بلخ گفت که ۳۵۰۰۰ جریب (۷۰۰۰ هکتار) زمین به صورت کیمیایی و دستی تصفیه شده است، اما کافی نیست. او گفت:« ما در حد توان خود عمل کرده ایم. برای از بین بردن آنها نیاز به بودجه، استخدام کارگران، پرداخت مصارف سوخت و محصولات است.»

اقتصاد افغانستان که قبلاً توسط چندین دهه جنگ آسیب دیده بود، از زمانی که ملیاردها دالر کمک بین المللی پس از ماه اسد سال ۱۴۰۰ قطع شد، در بحران فرو رفته است. بر اساس برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی)، تولید اقتصادی سقوط کرده است و تقریبا ۸۵٪ از کشور در فقر زندگی می کنند. ترنچارد گفت، «افغانستان قبلا یک سیستم کنترول ملخ

بسیار قوی داشت، اما این سیستم در دو سال گذشته به شدت فرسایش یافته است. » اف ای او هشدار داده است که اگر دواپاشی نشود، جمعیت ملخ های مراکشی ممکن است در سال آینده ۱۰۰ برابر شود.

دهقان عبدالرقیب کاظمی که نفقهء ۱۶ عضو خانواده را تأمین می کند، گفت که ۶۰ تا ۷۰٪ زمین های وی از بین رفته است و تولیدات از دست رفته او شامل علف دام های او است. این جوان ۳۸ ساله گفت، «ما ضرورت داریم خودمان را سیر کنیم. اگر گندم نباشد، آرد هم وجود ندارد. من بسیار نگران استم زیرا این ملخ ها در این منطقه تخم می گذارند، بنابراین سال آینده دوباره از کنترول من و روستاییان من خارج خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *