افغانستان

تداوم تحریم‌ها سبب مشکلات در عرصۀ سرمایه‌گذاری‌ شده است

قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد، با کانسوکی نا گا اوکا نمایندۀ ویژۀ دولت جاپان برای افغانستان دیدار کرد.

قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد، با کانسوکی نا گا اوکا نمایندۀ ویژۀ دولت جاپان برای افغانستان دیدار کرد.

بر اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت اقتصاد به آژانس باختر؛ در این دیدار که تاکاشی اوکادا سفیر جاپان در کابل نیز حضور داشت؛ پیرامون بهبود امور کاری در بخش‌های مختلف بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در این دیدار نمایندۀ ویژۀ دولت جاپان برای افغانستان در مورد فعالیت‌های خود در افغانستان معلومات داده و گفته است که افغانستان با داشتن ظرفیت‌های اقتصادی و منابع بشری می‌تواند مسیر انکشاف اقتصادی خود را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همکاری های اقتصادی سازمان‌ها و کشورهای “متحابه” بپیماید.

وی ضمن تشریک تجارب کشورش پس از جنگ دوم جهانی و عبور از وضعیت نا گوار اقتصادی  به یک کشور مرفه و صنعتی؛ ایجاد فرصت‌های کاری و نقش جوانان را در توسعۀ اقتصادی کشور مهم دانسته است.

در همین‌حال، سرپرست وزارت اقتصاد، ضمن قدردانی از همکاری‌های اقتصادی جاپان در دو سال گذشته، گفته است: تداوم تحریم‌ها و تعزیرات بر سیستم‌های بانکی و اقتصادی و انجماد سرمایۀ ارزی افغانستان از سوی سازمان ملل متحد وضعیت اقتصادی کشور را متأثر و فعالیت‌های تجارتی ما با کشورهای جهان را کمرنگ کرده و سبب بروز مشکلات در عرصۀ سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی در کشور ما شده است.

وی افزوده است: جاپان با افغانستان مناسبات تاریخی و از دیر زمان همکاری‌های اقتصادی دارد و می‌تواند به عنوان یک کشور دوست و همکار در رفع تحریم‌ها و آزاد سازی سرمایۀ ارزی کشور ما با سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی موثر باشد.

سرپرست وزارت اقتصاد، ضمن قدردانی از کمک‌های بشری جاپان با مردم افغانستان، افزوده است که تمرکز روی پروژه‌های انکشافی در سکتورهای مختلف، از یک‌سو می‌تواند زمینۀ اشتغال برای مردم را فراهم سازد و سبب بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم شود و از سوی دیگر زمینۀ ثبات اقتصادی در کشور را فراهم کند.

وی تدوام برنامه‌های داکتر “ناکا مورا” در توسعۀ سکتور زراعت را مفید خوانده و بیان داشته است که در صورت تطبیق چنین پروژه‌ها در ولایت‌های دیگر کشور؛ موثریت بیشتر اقتصادی در پی خواهد داشت .

در اخیر، نمایندۀ ویژۀ دولت جاپان برای افغانستان، دست‌آوردهای عمده اقتصادی امارت اسلامی را در نزدیک به دو سال، مهم دانسته و در تطبیق پروژه‌های اشتغال‌زایی و انکشافی از همکاری کشورش با وزارت اقتصاد اطمینان داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *