گزارش

وزارت ارشاد، حج و اوقاف:برای انتقال، جابجایی وبازگشت زایرین حج تسهیلات بهتری فراهم گردیده است

حج عبادت واجب واز فروع دین اسلام ویکی از زیارت‌های اسلامی به مکه، در عربستان سعودی است که به صورت سالانه در ماه ذی الحجه، در شهر مکه واطراف آن انجام می‌شود و باید حد اقل یک‌بار در طول زندگی، توسط همه مسلمانان بالغی که توانایی جسمی ومالی برای انجام سفر و حمایت از خانوادۀ خود در هنگام غیبت از خانه را دارند انجام شود.

مهربانو

حج عبادت واجب واز فروع دین اسلام ویکی از زیارت‌های اسلامی به مکه، در عربستان سعودی است که به صورت سالانه در ماه ذی الحجه، در شهر مکه واطراف آن انجام می‌شود و باید حد اقل یک‌بار در طول زندگی، توسط همه مسلمانان بالغی که توانایی جسمی ومالی برای انجام سفر و حمایت از خانوادۀ خود در هنگام غیبت از خانه را دارند انجام شود.

حج اقسامی دارد که رایج ترین آن، حج تمتع وبرای مسلمانانی است که در غیر مکه و در اطراف آن زندگی می‌کنند.

حج تمتع به جهت محدودیت‌های مکانی و زمانی،گنجایش تعدادی محدودی از حاجیان را دارد؛ به همین دلیل به اساس جمعیت مسلمانان هر کشور، به آن‌ها سهمیه‌‌های داده شده است.

وزارت ارشاد، حج واوقاف می‌گوید که امسال 30 هزار افغان در مراسم حج اشتراک کردند که هشت هزار آن زنان می‎باشد و آغاز اولین پروازحجاج به تاریخ اول جوزا از کشور به مدینه منوره بوده واز 13 جوزا پروازهای جده نیز آغاز و تمام پروازهای رفت تا اول سرطان در نظر گرفته شده و پروازهای بازگشت نیز از 13ماه سرطان تا سوم اسد می‌باشد.

این وزارت همچنان در باره مدت زمان سفر نیز چنین می‎گوید:  مدت سفر امسال حدود 30 تا 42  روز بسته به تشرف حجاج است.

همچنان وزارت ارشاد، حج و اوقاف می‌گوید: کمیته صحی در مدینۀ منوره در هماهنگی با دکتوران و پرسونل آن در راستای عرضۀ خدمات 24 ساعته به حجاج کشور شب و روز تلاش می‎نمایند و همزمان با تشریف آوری حجاج  افغان به مدینه منوره کمیتۀ مذکور با اتخاذ تدابیر و پلان منظم عرضۀ خدمات خویش را آغاز نموده و با داشتن داکتران مجرب  و ادویۀ لازم و افراز کلینبک‌‌ها، در خدمت حجاج کرام قرار داشته به صحت  و تداوی آن‎ها توجه جدی می‌نمایند.

داکتر صدرالدین مسئول کمیتۀ مذکور طی مصاحبۀ گفت که این کمیته بنابر تشخیص نیازمندی‌های حجاج در بخش وقایه و درمان، عرضۀ خدمات صحی به حجاج افغان را به سه کتگوری تقسیم نموده است:

-1 تیم سیار این کمیته به عماره‎ها و اتاق‌های حجاج رفته، مریضان را تداوی می‌نمایند.

-2 کلینیک‌های سراپا (OPD) افراز گردیده است وحجاج جهت تداوی به آنجا تشریف می‌برند.

-3در صورتی‌که وضع صحی حاجی ما خدای ناخواسته قناعت بخش نبود‌ به شفاخانه‌های سعودی جهت تداوی معرفی می‌گردد. این در حالی‌است که سال گذشته زایرین در مراسم ادای فرضۀ حج با مشکلاتی مواجه شده بودند، اما حالا وزارت حج و اوقاف می‌گویند که تلاش می‌‌کنند تا حجاج به مشکلات مواجه نشوند و تسهیلات  بیشتری برای آنان فراهم شود.

همچنان این وزارت می‌گوید: « شیخ الحدیث دکتور مولوی نورمحمد ثاقب وزیرارشادحج و اوقاف این وزارت مؤرخ 28 جوزا غرض نظارت و بررسی از جریان پروسۀ حج سال روان و اشتراک در کنفرانس بزرگ وزراء حج و اوقاف کشورهای اسلامی که در شهر جده  عربستان سعودی منعقد می‌گردد به آن کشور عزیمت نمودند که از از طرف مؤظفین کشور عربستان سعودی و هیأت بعثه حج مکه مکرمه مورد پذیرایی گرم قرار گرفتند.

شیخ الحدیث مولوی نور محمد ثاقب ضمن توقف کوتاهی طی مصاحبه ی با خبرنگار اعزامی این وزارت هدف سفرشان را ضمن اداء حج، نظارت از جریان فعالیت‎های شبانه روز کمیته‎های کاری بعثات مدینه منوره و مکۀ مکرمه وایجاد تسهیلات برای حجاج کشور عزیز ما غرض ادای حج عنوان نموده در فراز از مصاحبۀ خود افزود: از اینکه ایام حج نزدیک شده و اکثریت حجاج کشور اسلامی ما با یک برنامۀ منظم و فراگیر مراحل عزیمت شان در زون‎های پروازی به اتمام و کمال و رسید طی برنامه دقیق پروازی وارد حرمین شرفین گردیدند، بناءً لازم است تا با یک پلان منظم با تشریک مساعی همه مسئولین در بخش‌های کاری خویش در خدمت حجاج کرام ( ضیوف الرحمن ) قرار گیرند.

طبق اظهارات  مسئولین بعثه مکه مکرمه قرار است (ثاقب) بنابر دعوت رسمی کشور عربستان سعودی 2 ذوالحجه در کنفرانس بزرگی وزراء حج و اوقاف و شخصیت‌های بارز جهان اسلام که در شهر جده دایر می‌گردد شرکت نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *