ورزش

درگیر کردن عضلات، بخاطر سوخت و ساز بدن

چه ورزشکار حرفه ای باشید و چه مبتدی، حتماً واژه «ورزش هوازی» به گوش تان خورده است.

ماستر سپورت محمد یعقوب

چه ورزشکار حرفه ای باشید و چه مبتدی، حتماً واژه «ورزش هوازی» به گوش تان خورده است. ورزش هوازی متشکل از چند رشته ورزشی می باشد. همیشه مربیان حرفه ای توصیه می کنند، پیش از شروع تمرینات در هر رشته ورزشی، حداقل زمانی را به انجام تمرینات هوازی اختصاص دهید. این دسته از ورزش ها برای سلامت قلب، کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز عضلات مفید استند.

ورزش هوازی به ورزش هایی گفته می شود که با درگیر کردن سطح زیادی از عضلات بدن، میزان ضربان قلب را حداقل 20 درصد افزایش می دهند. این افزایش ضربان قلب به این دلیل است، که ماهیچه های بدن طی فعالیت ورزشی نیاز بیشتری به اکسیجن پیدا می کنند، و قلب میزان خونی که به عضلات می فرستد را افزایش می دهد. ورزش های هوازی در مرحله اول با درگیر کردن تعداد زیادی از عظلات سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند؛ یعنی بدن شما انرژی خیلی زیادی را در طی این ورزش ها می سوزاند. در مرحله بعدی استقامت و توانایی بدن را بیشتر می کند.

انواع ورزش های هوازی: دوش، پیاده روی،طناب زدن، بایسکل رانی،آب بازی، کوه نوردی و ….

فواید تمرینات هوازی: انجام این تمرینات ساده است و نیاز به امکانات زیادی ندارد؛. پس اکثر مردم می توانند به راحتی آنها را انجام دهند.

هیچ تمرینی، مانند: تمرینات پرفشار هوازی، چربی های بدن را آب نمی کند. این تمرینات هوازی با سرعت بالا استند که انرژی زیادی می طلبند و این انرژی از سوزاندن چربی ها بدست می آید.

افزایش مناسب ضربان قلب حین تمرینات ورزش هوازی، باعث تقویت عضلات قلب و بهتر شدن سلامت قلب و اعضای بدن می شود.

وقتی ورزش هوازی انجام می دهید، ریه های شما بزرگ تر می شوند، تا اکسیجن بیشتری وارد بدن کنند. این افزایش ظرفیت باعث بهبود عملکرد در فعالیت های روزمره، بهبود عملکرد در ورزشکاران حرفه ای و بیشتر شدن انرژی روزانه می شود.

در این قسمت می توانیم چند تمرین هوازی را به عنوان نمونه معرفی کنیم تا در برنامه ورزشی خود قرار بدهید:

شدت تمرینات ورزش هوازی را با توجه به توانایی بدنی خود تنظیم نمایید.

برای شروع می توانید:  20 دقیقه پیاده روی با سرعت را در برنامه خود بگنجانید. یک ساعت بایسکل رانی با سرعت آرام. بعد از مدتی می توانید دویدن آرام را به برنامه خود اضافه کنید و با عادت دادن بدن تان به این سطح از تحرک سرعت و مدت زمان دوش را افزایش دهید و در اخیر بایسکل رانی با سرعت زیاد .

تمرینات هوازی در خانه : برای انجام تمرینات هوازی نیازی نیست که ابزار و وسایل زیادی داشته باشید، یا لزومی ندارد حتماً به کلپ بروید. پیاده روی با سرعت و دویدن را می توانید در محیط اطراف منزل یا پارک ها انجام دهید.

در صورتی که منزل شما شرایط مناسب را داشته باشد؛ تنها با داشتن یک طناب  و ریسمان بازی به مدت مشخص، کالوری خیلی زیادی را در خانه بسوزانید.

دستگاه بایسکل رانی ثابت در منزل هم می تواند، امکان یک ورزش عالی هوازی را برای شما فراهم کند.

ورزش های هوازی برای لاغری: تمامی ورزش های هوازی چربی سوز استند و مناسب برای لاغری. همه افرادی که قصد دارند وزن شان را کم کنند لازم است، حداقل سه روز در هفته به مدت بیست ساعت یک ورزش هوازی با شدت بالا را در برنامه خود داشته باشند.

ما می توانیم در این جا میزان کالوری که انجام یک ورزش هوازی در بدن شما می سوزاند را یادآور شویم. شما با توجه به علایق خود ورزشی را انتخاب کنید.دقت کنید که نکته اصلی در کاهش وزن تداوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *