افغانستان

چین نباید بیشتر از این کار استخراج معدن مس عینک را به تأخیر بیاندازد

وزارت معادن و پترولیم اعلام کرده که شرکت «ام سی سی» چینی که در خصوص استخراج معدن «مس عینک» قرارداد کرده بود باید کار عملی این پروژه را آغاز کند.

وزارت معادن و پترولیم اعلام کرده که شرکت «ام سی سی» چینی که در خصوص استخراج معدن «مس عینک» قرارداد کرده بود باید کار عملی این پروژه را آغاز کند.

طبق خبرنامه‌ی این وزارت که روز سه شنبه، منتشر شده از دیدار مولوی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن

و پترولیم با آقای شیو، معاون کمپنی M C C خبر داده

است.

مولوی شهاب‌الدین دلاور در این دیدار به معاون کمپنی که قرارداد استخراج معدن مس عینک لوگر را امضا کرده بود گفته که این وزارت تمام مسئولیت‌های خود را مطابق به قرارداد انجام داده و شرکت قراردادی نباید بیش از این کار عملی این پروژه را به تاخیر بیاندازد. معاون کمپنی چینی نیز گفته که پس از انتقال آثار باستانی از ساحه عینک کارهای عملی پروژه آغاز خواهد شد.

همچنان در این دیدار برعلاوه‌ي استخراج معدن مس عینک در رابطه به طرح و پلان ها بمنظور تطبیق و آغاز کار پروژۀ مس عینک به‌ویژه در مورد اعمار سرک، انتقال آثار باستانی، انتقال وسایل و ماشینری، چالش‌های موجود و راه‌حل آن بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

قرارداد سرمایه‌گذاری و استخراج معدن مس عینک با کمپنی MCC و وزارت معادن و پترولیم افغانستان بتاریخ ۲۵ اپریل سال ۲۰۰۸ به امضا رسید. شرکت چینائی در مراحل اول قرار بود مبلغ ۲٬۸۹۸ میلیارد دلار را در این پروژه سرمایه‌گذاری کند و در مراحل بعدی قرار بود این سرمایه‌گذاری به پنج میلیارد افزایش پیدا کند. اما با گذشت ۱۵ سال هنوز پروژه کار استخراج معدن مس عینک لوگر عملی نشده است.

این در حالی است که محمد آصف فیروزان مشاور وزارت معادن دلیل عدم استخراج مس عینک را در پیامی به رادیو آزادی «موجودیت آثار باستانی در اطراف این معدن و نواقص تخنیکی در قرارداد استخراج» آن با کمپنی ( ام، سی، سی ) عنوان کرده است. به گفته‌ی او، «کار استخراج معدن مس عینک تا حل این مشکلات که وجود دارند، ممکن تا چند ماه دیگر به تعویق بی افتد.ما امیدوار نیستیم به این زودی ها این کار صورت گیرد زیرا مذاکرات با کمپنی ( ام، سی، سی) ادامه دارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *