افغانستان

ذبیح‌الله مجاهد: سفرهای تام وست باید با روحیه همکاری با افغان‌ها همراه باشد

تام وست، نماینده خاص امریکا برای افغانستان سفرش به کشورهای انگلستان و امارات متحده عربی را آغاز کرده و قرار است با مقام‌های آن کشورها در مورد افغانستان گفتگو کند.

تام وست، نماینده خاص امریکا برای افغانستان سفرش به کشورهای انگلستان و امارات متحده عربی را آغاز کرده و قرار است با مقام‌های آن کشورها در مورد افغانستان گفتگو کند. با این حال مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که این سفرهای تام وست باید با روحیه همکاری با افغان‌ها صورت گیرد.

تام‌وست، نماینده خاص امریکا در امور افغانستان دور جدید سفرهایش به بریتانیا وامارات متحده عربی را به هدف گفتگو درمورد افغانستان آغاز کرده است.

مقام‌های امارت اسلامی اما می‌گویند که این سفرهای تام وست باید با روحیه همکاری باافغان‌ها همراه باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در مورد چنین می‌گوید:”اعمال فشارها و مداخلات در امور افغانستان نتیجه نداده است. بناءً بهترخواهد بود که روی مسایلی بحث شود که میان افغانستان و امریکا مهم است تا صفحه جنگ به صفحه اعتماد مبدل شود. امریکا پول‌های افغانستان را مسدود کرده و از به‌رسمیت شناختن امارت اسلامی نیزجلوگیری می‌کند.»

شماری از مبصرین سیاسی نیز درمورد سفرهای تام‌وست به بریتانیا و امارات متحده عربی و اینکه نتایج آن برای افغانستان چه خواهد بود، نظریات متفاوت دارند.

مصطفی مرتضوی، استاد پوهنتون کابل می‌گوید که مقام‌های ایالات متحده امریکا درسفرهایی که ظاهراً هدف آن مسایل مربوط به افغانستان خوانده شده، بیشتر منافع خود شان را در نظر گرفته اند.

“مردم افغانستان از کشورهای جهان، به‌خصوص از امریکا توقع دارند که منافع مردم و جغرافیای افغانستان را با منافع خود و جهان گره بزنند. این کار به بیرون شدن افغانسان از انزوا و تعامل باجهان خواهد انجامید.»

اما مقصود حسن زاده، مبصر سیاسی درمورد این‌گونه دیدگاه دارد.

«این سفرهای تام‌وست به کشورهای ذی دخل مسایل افغانستان، نشان می‌دهدکه هنوز افغانستان درمحراق توجه قصر سفید قرار دارد.»

از سوی هم سیداکبرآغا، یکتن دیگر از مبصرین سیاسی می‌گوید:”اگر آجندای سفر وست واقعاً به هدف حل مشکلات موجود در افغانستان باشد، پیامد آن خوب خواهد بود، اما اگر برخلاف،  به هدف اعمال فشارهای بیشتر برحکومت کنونی باشد، نتیجه مثبت نخواهد داشت.”

تام وست، نماینده خاص امریکا در امور افغانستان درحالی به هدف گفتگو درمورد افغانستان به بریتانیا و امارات متحده عربی سفر می‌کند که قرار است نشست‌های جداگانه در مورد افغانستان، در امریکا و بلجیم برگزار گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *