اخبارافغانستان

ملا برادرآخند: زراعت افغانستان را میکانیزه وکشور را به سمت صنعتی شدن سوق می دهیم

ملا عبدالغنی برادر آخند در سی ومین نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی اشتراک نمود. این نمایشگاه که دیروز ۱۲ ثور ۱۴۰۳خورشیدی در فارم تحقیقاتی بادام باغ کابل برگزار شده بود، شماری از مسؤلین امارتی، نمایندگان سکتور خصوصی و دهاقین حضور داشتند.

معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء در مراسمی که به همین مناسبت تدویر یافته بود، به اهمیت نمایشگاه ها اشاره کرد گفت، حکومت ها در تلاش هستند که به منظور معرفی و بازاریابی محصولات خود نمایشگاه ها را  در داخل و خارج از کشور برگزار نمایند که امارت اسلامی نیز این سلسله را آغاز نموده است. به گفته ملا برادرآخند، تجارت یک کشور می تواند از طریق نمایشگاه ها رشد نماید و همچنان زمینه سرمایه گذاری در این زمینه فراهم می شود.

ملا برادر آخند افزود که افغانستان زمین های زراعتی وسیع و آب فراوان برای آبیاری دارد، اما همچنان سطح تولید محصولات زراعتی پایین است که به گفته وی، معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزراء به همکاری کارشناسان افغان عملاً کار را روی ستراتیژی انکشاف ملی کشور آغاز کرده که پس از منظوری عالیقدر امیرالمؤمنین شیخ صاحب حفظه الله تطبیق و به اساس آن ما می توانیم زراعت افغانستان را میکانیزه و کشور را به سمت صنعتی شدن سوق دهیم.

معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء حین سخنان خویش گفت، امارت اسلامی علاوه بر صنعت با اولویت دادن به بخش زراعت به مدیریت آب نیز توجه داشته و در راستای مدیریت آب و استفاده از حق مشروع خود پروژه های بزرگ آبی را در کشور آغاز نموده است.

ملا برادر آخند به همه هموطنان وبه ویژه دهاقین کشور اطمینان داد که امارت اسلامی برای تقویت سکتور زراعت کشور روی طرح های مهم کار می نماید که با عملی شدن آن اقتصاد کشور رشد و سطح زندگی مردم بهتر خواهند شد.

همچنان مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزراء امارت اسلامی سخنرانی نموده گفت: افغانستان یک کشور زراعتی است که نزدیک به هشتاد فیصد مردم آن به زراعت مشغول بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند. امارت اسلامی، خصوصاً وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با ایجاد زیربناهای همچون سردخانه‌ها در راستای تقویت این بخش تلاش می نماید و سکتور خصوصی نیز مسئولیت دارد تا با ایجاد زیربناها در توسعۀ زراعت در کشور سهم بگیرند.

مولوی عبدالسلام حنفی هم‌چنان گفت که برای انکشاف و توسعه بیشتر سکتور زراعت نیاز به تدوین پالیسی منظم، آگاهی دهی به دهاقین و سرمایه‌گذاری جهت مدرن سازی سیستم زراعت در کشور می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد که گسترش و توسعۀ زراعت باعث افزایش محصولات زراعتی گردیده و این کار به کاهش فقر و بیکاری کمک می‌نماید.

معاون اداری ریاست الوزراء در اخیر سخنانش گفت که امارت اسلامی با اقدامات مانند بازاریابی برای محصولات زراعتی، برگزاری نمایشگاه‌ها، ساخت چیک دیم ها، مدیریت درست آب‌های کشور و اصلاح سیستم آبیاری مانند قطره‌یی‌سازی آبیاری، از سکتور زراعت  حمایت همه‌جانبه می‌نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *