اخبارافغانستان

ثبت ۲۳ آبده و قلعه تاریخی و شش ساحه باستانی درلوگر

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که بر علاوه چهار آبده تاریخی، شش ساحه‌ باستانی و ۱۹ قلعه‌ی تاریخی در ولایت لوگر کشف و ثبت شده است.

این وزارت دیروز، هجدهم حمل با نشر خبرنامه‌ای گفته که این آبده‌ها وقلعه‌های تاریخی و ساحات باستانی روز گذشته به همکاری هیأت مسلکی ریاست باستان‌شناسی به همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ لوگر کشف و ثبت شده‌اند.

به گفته‌ی مسئولین ریاست اطلاعات و فرهنگ لوگر، این آبده‌های تاریخی و ساحات باستانی مربوط به صدر اسلام و قبل از آن اند که در پل علم مرکز لوگر و ولسوالی‌های خوشی، برکی‌برک، محمد آغه، چرخ و خروار موقعیت دارند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی به نقل از آمر فرهنگ و گردشگری ولایت لوگر گفته که این ساحات باستانی، آبدات و قلعه‌های تاریخی ۱۹ زیارت مشهور در این ولایت نیز ثبت شده اند.

این وزارت از ساحات باستانی مس عینک در ولسوالی محمد آغه، سجاوند در ولسوالی برکی‌برک و کافرکوت در ولسوالی خروار از مهمترین ساحات باستانی لوگر یاد کرده و افزوده که 12 ساحه باستانی، 16 آبده تاریخی، نزدیک به 20 قلعه‌ی تاریخی، ۱۹زیارت مشهور و منطقه تفریحی در این ولایت وجود دارد.

گفتنی است که در ساحه مس عینک ولایت لوگر یکی از ساحات باستانی مهم موقعیت دارد و یکی از دلایل تاخیر در آغاز استخراج مس این معدن در سال‌های گذشته، موجودیت این ساحه باستانی خوانده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *