جهان

اوکراین ادعای بهره برداری نظامی روسیه از استارلینک را تکرار کرد

  اداره جاسوسی ارتش اوکراین امروز (سه‌شنبه) مدعی شد که نیروهای روس در «کشورهای عربی» به خرید گیرنده‌های اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک برای استفاده در میدان جنگ مشغول هستند.

اداره جاسوسی ارتش اوکراین امروز (سه‌شنبه) مدعی شد که نیروهای روس در «کشورهای عربی» به خرید گیرنده‌های اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک برای استفاده در میدان جنگ مشغول هستند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: در حالیکه این راهکار ارتباطی متعلق به ایلان ماسک کارآفرین و میلیاردر آمریکایی نقش حیاتی در ارتباطات نظامی اوکراین ایفا کرده، اکنون کی‌یف مدعی است که نیروهای روس نیز در طول تهاجم ۲ ساله به طور فزاینده ای به آن متکی شده اند.

 

اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکران (GUR) «شنود مکالمات ۲ سرباز روس» را منتشر کرده است که بر اساس آن در مورد خرید گیرنده های استارلینک از فروشندگان عرب به قیمت هر دستگاه ۲ هزار و ۲۰۰ دلار بحث می شود.

 

استارلینک اعلام کرده که با روسیه تجارت نکرده است و در خاک آن کشور فعالیت نمی کند. کرملین نیز تاکید دارد که گیرنده های یادشده نه مجوز استفاده در روسیه را دارند و نه به صورت رسمی به این کشور صادر شده اند و بنابراین نمی توان از آنها استفاده کرد.

 

ادعای اوکراین: روسیه با موشک مافوق صوت به کی‌یف حمله کرد

 

تارنمای نشریه نیوزویک امروز به نقل از گزارش یک موسسه تحقیقاتی مستقر در اوکراین مدعی شد که ارتش روسیه هفته پیش برای نخستین بار در جنگ، پایتخت اوکراین را با موشک مافوق صوت «زیرکون» هدف قرار داد.

 

تجزیه و تحلیل اولیه نشان می دهد که ترکش های باقی مانده از حمله هوایی هفتم فوریه (۱۸ بهمن) روسیه به کی‌یف با موشک زیرکون مطابقت دارند.

 

اوکراین ادعای بهره‌برداری نظامی روسیه از استارلینک را تکرار کرد

 

موشک زیرکون یک موشک کروز مافوق صوت ضد کشتی با برد ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر است. منابع روسی گفته اند که این موشک می تواند با پیمایش مسافت یک هزار کیلومتری و با ۹ برابر سرعت صوت به اهداف تعیین شده حمله کند. این سلاح در بدو امر برای پرتاب از دریا طراحی شده بود، اما بعدها گونه زمین پرتاب آن نیز ساخته شد.

 

به نوشته نیوزویک، در صورت تائید تحلیل فوق، استفاده از موشک های زیرکون می تواند تهدید دیگری برای سامانه های پدافند هوایی اوکراین باشد و توانمندی غرب را به چالش بکشد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشتر موشک زیرکون را «بی‌همتا» خوانده بود.

 

بر اساس گزارش هفته گذشته شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، پدافند هوایی کی‌یف تنها دو سوم موشک ها و پهپادهای شلیک شده در حمله هفتم فوریه روسیه را رهگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *