افغانستان

از روز جهانی مبارزه با بیماری سرطان تجلیل شد

از روزجهانی مبارزه با بیماری سرطان درکابل دیروز(یک شنبه، 15 دلو) با حضورمسئولین در وزارت صحت عامه  ونماینده های رسانه ها تجلیل به عمل آمد.

از روزجهانی مبارزه با بیماری سرطان درکابل دیروز(یک شنبه، 15 دلو) با حضورمسئولین در وزارت صحت عامه  ونماینده های رسانه ها تجلیل به عمل آمد.

حبیب الله آخوندزاده معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه می گوید که  مبارزه علیه بیماری سرطان   وظیفه  ایمانی ومسلمانی ماست.

آقای آخندزاده افزود که هرسال متأسفانه میلیون ها انسانی درسراسر جهان جان شیرین خویش را ازدست می دهند.

وی ازجامعه جهانی خواست که برای جلوگیری وتداوی  بیماری سرطان مردم افغانستان را حمایت بیشتر نماید زیرا که وضعیت اقتصادی ملت ما ضعیف است و توان

تداوی وجلوگیری آن را ندارند.

حیدرخان حیدررئیس عمومی وقایه وکنترول امراض سرطانی اظهارکرده که افغانستان یک کشور غریب وخانوده های غریب دارد که تداوی بیماری سرطان مصارف گزاف می طلبد  که از توان اکثرمردم ما بالاست ولی خوشبختانه 30.50 درصد از این مرض قابل وقایه ومعالجه درداخل کشور است.

حیدر ازتمام سرمایه گذاران خواست که باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتر نمایند تا همه باهم بتوانیم مردم را از این خطر وقایه وتداوی نماییم.

داکتر احمد سیرپاڅون رئیس طب معالجوی گفت که درسراسر کشور چهار مرکز برای  تداوی وجلوگیری از امرض سرطانی فعال است و درسال 1403 خورشیدی تصمیم داریم که تعداد این مراکز وتعداد پرسنل آن نیز افزایش یافته تا خدمات بیشتر برای هموطان عزیز ما انجام دهند.

رسولی منگل آمر پروگرام ملی کنترول سرطان گفت  که پس از ایجاد مراکز وقایه و تداوی امراض سرطانی در10 سال به 140تعداد هزار تن  در این مراکز مراجعه کرده که روزانه به تعداد 130 تن درین مراکزمراجعه کرده اند.

منگل برای همه ی ملت اطمینان داده که درداخل کشور تمام امکانات تشخیص بیماری سرطان راداریم وهیچ ضرورت به تشخیص این مرض به خارج از کشور نیست وباید هموطنان بجای مصارف گزاف میتوانند درمراکزتداوی سرطان درداخل کشور مراجعه کنند.

دوکتوررسولی علاوه کرد که در سال آینده پلان دارند که تعداد زیاد ماشین های دیجیتلی خریداری کنند تا توسط آن خدمات عالی برای هموطان داشته باشند.

دراخیرداکتردال آرا منول نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان گفت که به نمایندگی سازمان صحی جهان( WHO) به مناسبت روزجهانی سرطان در این برنامه شرکت کرده  و افزود که درسراسرجهان در سال 2022 میلادی 20 میلیون مورد جدید سرطان و 9.7 میلیون مورد  مرگ ناشی از سرطان تخمین زده شده است.

آقای داکتر دال آرامنول افزود که  امراض سرطانی  درسال 2050 حدود 77 درصد افزایش خواهدیافت و سیستم های صحی، مردم وجوامع را تحت فشارقرار خواهد داد، تنها زون شرق شامل افغانستان بیش از 78000 نفر در سال 2022 میلادی به سرطان تشخیض داده شده اند.

وی خاطرنشان ساخت که سرطان کاهش بهره وری در بازار کار هزینه اقتصادی قابل توجهی برای نظام سلامتی وهمچنین کل اقتصاد دارد زیرا که باعث مرگ زودرس افراد میشود. این امر به طور چشمگیری مانع توسعه پایدار میشود با این حال هریک ما میتوانیم تغییراتی را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ایجاد کنیم زیرا بیشتر عامل  خطرسرطان قابل تغییر هستند. درواقع نشان داده شده است که تا 50 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری استند.

آقای آرامنول اشاره کرد که راه جلوگیری از ابتلا از سرطان عبارتند از: خود داری از استعمال دخانیات و تنباکو، کاهش مصرف غذاهای پرکالری، مصرف بیشتر میوه جات و سبزیجات، انجام  فعالیت بدنی منظم وانجام واکسیناسیون میتواند از این امراض جلوگیری کند.

نماینده سازمان صحی جهان اظهار داشت که اگر امراض سرطانی در مراحل اولیه شناسایی ودرمان شود، اغلب می تواند به طور کامل درمان گردد.اگر چه بیشترسرطان ها در مراحل اولیه بیماری علائمی ندارند، اما برخی از تستهای تشخیصی(تکنیک های غربالگری) به اندازه کافی حساس هستند تا سرطان را حتی زمانی که نامرئی باشد تشخیص دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *