افغانستان

فراغت ۸۰ تن  بعد از فراگیری حرفه و مسلک

موسسه‌ی تعلیمی قدم در هماهنگی با وزارت کار و امور اجتماعی امارت اسلامی ۸۰ تن را در بخش آموزش مبایل، خیاطی، سولر و کمپیوتر بعداز آموزش فارغ نمود.

موسسه‌ی تعلیمی قدم در هماهنگی با وزارت کار و امور اجتماعی امارت اسلامی ۸۰ تن را در بخش آموزش مبایل، خیاطی، سولر و کمپیوتر بعداز آموزش فارغ نمود.

کریم‌الله صافی، رئیس موسسه‌ خیریه قدم می‌گوید که شاگردان بعداز مدت شش‌ ماه آموزش نظری و عملی در بخش مبایل، کمپوتر، سولر و خیاطی اکنون صاحب مسلک شدند و قرار است در کشور خودِ شان کار نمایند.

محمد زاهد آغا، معین کار و امور اجتماعی  ضمن قدر دانی از برگزاری هم‌چون برنامه ‌ها‌ برای ارتقای ظرفیت جوانان می‌گوید: «بیکاری یک مشکل بزرگ در کشور است،  ۲۰۰ مرکز تعلیمی مختلف در وزارت کار و امور اجتماعی ثبت است که  مصارف اینها را وزارت کار و امور اجمتاعی میدهد».

زاهد همچنان می‌گوید که رهبری امارت اسلامی در تلاش‌ است تا به همکاری تاجران و موسسه‌های تعلیمی برای فقرا زمینه‌ آموزش حرفه و کار را  مساعد بسازد.

عبدلواحد فایض، ریس انکشافی‌وزارت کار و امور اجمتاعی با اشاره به حکومت قبلی می‌گوید:«درگذشته موسسه‌های زیادی بودند اما هیچ کاری بنیادی برای کشور و جوانان نکردند و بعداز تحولات کشور را ترک نمودند، اکنون اما موسسه‌ های زیادی هستند که برای کشور و جوانان کار و فعالیت بنیادی می‌نمایند.»

شاگردان فارغ شده از این دوره شش ماهه می‌گویند که چنین برنامه‌ها برای جوانان بسیار مفید است بناً تقاضای ما از سایر موسسه‌ها این است که در قسمت رُشد جوانان تلاش نمایند تا جوانان بتوانند در خود کفایی خود و فامیل شان  سهم بگیرند.

نصرت الله یک تن از شاگردانِ است که شش ماه کورس آموزش مبایل را فرا گرفته است و میگوید بعداز فراغت از مکتب تصمیم بر ترک کشور داشته‌است: «بعداز فراغت از مکتب تصمیم داشتم که به کشور‌های بیرونی بخاطر شغل سفر نمایم‌. اما اکنون بعداز فراگیری آموزش ترمیم مبایل تصمیم بر بودن در افغانستان و تلاش برای آبادی کشور و مردم توسط مسلک خود دارم».

این دانش‌ آموخته‌ی تخنیک مبایل همچنان از تاجران و حکومت می‌خواهد تا برای ارتقای ظرفیت جوانان چنین برنامه ها را در سطح کشور گسترش داده شود، چون به باور این جوان اکثریت جوانان بعداز اتمام دوره مکتب و پوهنتون بیکار و بی سرنوشت می‌شوند، فراگیری چنین برنامه ها می‌تواند در گراف بی‌کاری میان جوانان تاثیر مثبت داشته باشد.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *