افغانستان

هیئت معینیت مبارزه با موادمخدر وزارت امور داخله عازم نیمروز شد

یک هیئت عالی رتبه معینیت مبارزه با موادمخدر وزارت امور داخله به منظور بررسی فعالیت‌ها و دست آوردهای ریاست مبارزه با مواد مخدر  ولایت نیمروز، به آن ولایت سفر کرده است.

یک هیئت عالی رتبه معینیت مبارزه با موادمخدر وزارت امور داخله به منظور بررسی فعالیت‌ها و دست آوردهای ریاست مبارزه با مواد مخدر  ولایت نیمروز، به آن ولایت سفر کرده است.

در ترکیب این هیئت مفتی محمد الله احمدی، رئیس  عملیات های عمومی معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، مولوی عبدالقیوم شجاع مسؤل قطعه خاص پلان و اپراسیون این معینیت و انجینیر محمد داود منتظر، مسؤل پلان وپالیسی معينيت ارشد امور امنیتی وزارت داخله، شامل می‌باشند.

این هیئت در دیدار با مسوولین ولایت نیمروز خواهان توجه و همکاری بیشتر در امر مبارزه با مواد مخدر در این ولایت شد.  هیئت متذکره از پل ابریشم خط صفری میان ایران و افغانستان نیز دیدار کرده و با مسوولین مرزی در خصوص جلوگیری از قاچاق مواد مخدر صحبت کردند.

بر اساس فرمان امیرالمؤمنین حفظه الله کاشت خشخاش در سراسر کشور ممنوع است و متخلفین، پیگرد و مجازات قانونی را در پی دارند.

در فرمان مقام رهبری گفته شده است که در سراسر کشور استفاده و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور به طور جدی ممنوع است و نیز  تاکید شده که اجرای این فرمان الزامی است و اگر کسی تخلف کند از سوی ادارات عدلی و قضایی تعقیب و مجازات می‌شود.

وزارت امور داخله بارها تعهد سپرده است که بر اساس حکم رهبری امارت اسلامی با قاطعیت در برابر کشت، پروسس و قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کند. در کنار آن، این وزارت گفته است که افراد معتاد به مواد را نیز جمع آوری کرده و درمان می‌نماید.

این در حالیست که چندی پیش دفتر سازمان ملل در امور جرم و مواد مخدر  اعلام کرد که کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان به شکل بی پشینه کاهش یافته است. در گزارشی که از سوی این نهاد منتشر شده است آمده که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی و ممنوعیت کشت خشخاش، تولید تریاک و مصرف آن در افغانستان کاهش قابل ملاحظه داشته و کشت خشخاش و تولید تریاک در این کشور نسبت به سال گذشته 95 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، سطح زیر کشت خشخاش در سال 2022 میلادی 200 هزار هکتار بود اما این میزان در سال 2023 به 10 هزار و 800 هکتار کاهش یافت و به موازات آن تولید تریاک از 6 هزار و 200 تن به 333 تن کاهش یافت.

قابل ذکر است که پیش از حاکمیت امارت اسلامی، افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر جهان محسوب می‌شد و تولید مواد مخدر در پی اشغال کشور توسط نظامیان امریکایی و متحدان آن‌ها سالانه چندین برابر افزایش می‌یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *