مقالات

گرانیت و انواع کار برد آن

گرانیت یک سنگ آذرین است، به این معنی که از گدازه های ذوب شده در اعماق پوسته زمین تشکیل شده است. با سرد شدن گدازه ها، تحت فشار زیاد این سنگ متبلور می شود. تبلور دلیل به وجود آمدن لکه های رنگی این سنگ می باشد، هرچه سنگ ذوب شده مدت بیشتری طول بکشد تا سرد شود، لکه ها یا دانه های رنگی بزرگتری در این سنگ به وجود می آید. در واقع این سنگ نام خود را از کلمه لاتین granum به معنی دانه می گیرد. قیمت سنگ گرانیت بر اساس رنگ، بافت و کاربرد مورد نظر متفاوت است.

گرانیت یک سنگ آذرین است، به این معنی که از گدازه های ذوب شده در اعماق پوسته زمین تشکیل شده است. با سرد شدن گدازه ها، تحت فشار زیاد این سنگ متبلور می شود. تبلور دلیل به وجود آمدن لکه های رنگی این سنگ می باشد، هرچه سنگ ذوب شده مدت بیشتری طول بکشد تا سرد شود، لکه ها یا دانه های رنگی بزرگتری در این سنگ به وجود می آید. در واقع این سنگ نام خود را از کلمه لاتین granum به معنی دانه می گیرد. قیمت سنگ گرانیت بر اساس رنگ، بافت و کاربرد مورد نظر متفاوت است.

محل تشکیل سنگ گرانیت

در بیشتر موارد، این سنگ باشکوه از کوارتز و فلدسپات پتاسیم تشکیل شده است، اما رنگ بسیار متنوع را از سایر مواد معدنی کمیاب موجود در سنگ مذاب بدست می آورد. صورتی و سرخ از فلدسپات پتاسیم حاصل می شوند، در حالی که سفید و خاکستری از کوارتز حاصل می شوند. سیاه و سبز به دلیلی آمفیبول است ، در حالی که رنگ زرد از مسکویت و قهوه ای از بیوتیت بدست می آید. میکا غالباً در سنگ گرانیت یافت می شود و همچنین می تواند مسئول دانه های خاکستری تیره یا قهوه ای و همچنین هر گونه لکه براق و نور گیر در این سنگ باشد.

این سنگ متداول ترین سنگ آذرین موجود در سطح زمین است که با توجه به عمق شکل گیری زیر سطح زمین کمی عجیب به نظر می رسد. در هنگام زلزله ،  گرانیت با چنان نیرویی به سطح زمین رانده می شود که می تواند رشته کوه های کامل را تشکیل دهد. در حقیقت ، این سنگ به دلیل مقاومت و استحکام آن مورد علاقه کوه نوردان است. کوههای گرانیت در سراسر جهان یافت می شوند، و احتمالاً شما حداقل در مورد برخی از آنها مانند کوه های معروف  یوسمیت، کوههای کلرادو ، کوه Sugarloaf ، کوههای سفید ، و بسیاری دیگر از این سنگ شنیده اید.

خصوصیات ویژه سنگ گرانیت:این  سنگ فوق العاده سخت و بادوام است، به همین دلیل برای ساخت مواد ساختمانی بسیار محبوب شده است. این سنگ در برابر خراش و هوا مقاوم است و می تواند وزن زیادی را تحمل کند که آن را به ماده ای اصلی برای ساخت ساختمان ها، دیوارها، ستون ها، سنگفرش های مخصوص راه ها و موارد دیگر تبدیل می کند. این خواص همچنین  این سنگ را برای استفاده در خانه بسیار عالی کرده است. کاشی های کف ساخته شده از گرانیت حتی در ترددهای سنگین نیز از بین نمی روند و صفحات میز گرانیت در برابر خراش چاقو ، مواد ساینده و فرسایش اسیدی بسیار مقاوم هستند.

سنگ گرانیت (Granite stone) در همه جا وجود دارد. ستون های ساخته شده چشمگیر، طاق های با شکوه و بلوک های ضخیم، دیوارها ، راهروها، شومینه ها، کاشی های کف و میزهای پیشخوان همه از این سنگ زیبا و باشکوه ساخته شده اند .

سنگ گرانیت چگونه تشکیل می شود؟

با توجه به فراوانی این سنگ، تعجب آور نیست که بدانید هنوز برای زمین شناسان سوالات زیادی در مورد نحوه تشکیل این سنگ وجود دارد. مطمئناً، این سنگ از سنگ مذاب بوجود می آید، اما سوالات مهمی وجود دارد که بعضی از آن ها برای نمونه این است که این ماگماها از کجا آمده است؟  این ماگما چقدر در زیر زمین متبلور شده اند ؟ یا مواد مختلف چگونه با این سنگ ترکیب می شوند؟

احتمالاً رایج ترین ایده پذیرفته شده (حداقل در حال حاضر) این است که ماگمای این سنگ از مکانیزمی به نام ذوب جزئی منشأ گرفته است، که در آن سنگ هایی با ترکیب بسیار متفاوت به صورت مرحله ای ذوب می شوند و ماگمای اولیه این مواد معدنی غنی را در خود حل می کند. اما این فرآیند در کجا اتفاق می افتد، چه در گوشته و چه در سنگ کره پایین هنوز نامشخص است. صرف نظر از محل تشکیل ماگما، احتمالاً قبل از جمع شدن در محفظه های بزرگ ماگما قبل از خنک شدن و جامد شدن به سمت بالا مهاجرت می کند.

ترکیب معدنی سنگ گرانیت

اگرچه اصطلاح “گرانیت” گاهی اوقات به عنوان یک توصیف کلی برای هر سنگی که شبیه سنگ گرانیت است استفاده می شود، اما این نام در واقع به سنگی با ترکیب معدنی بسیار خاص اطلاق می شود. سنگ گرانیت بیشتر از دو ماده معدنی تشکیل شده است: فلدسپات کوارتز و ارتوکلاز (یک نوع فلدسپات غنی از پتاسیم). کوارتز باید حداقل ۲۰٪ از سنگ و ارتوکلاز حداقل ۳۵٪ از سنگ را تشکیل دهد.

اگر هر یک از این معیارها برآورده نشود ، سنگ گرانیت نام نخواهد گرفت. در واقع ، اینها دو ماده معدنی هستند که باید در سنگ باشند.

۴۵ درصد از باقی مانده سنگ می تواند شامل یک یا چند مواد معدنی دیگر، مانند فلدسپات پلاژیوکلاز (انواع غنی از سدیم)، هورنبلند، پیروکسن، مسکویت و بیوتیت باشد.

بافت و انواع رنگ سنگ گرانیت

دو خاصیت فیزیکی آشکار برای گرانیت وجود دارد که شکل ظاهری آن را تعیین می کند: بافت سنگ (اندازه دانه های معدنی جداگانه) و رنگ سنگ . تنوع در این دو خاصیت منجر به طیف وسیعی از نمای سنگ گرانیت می شود.

مواد معدنی جداگانه موجود در این سنگ به دانه های قابل مشاهده تبدیل می شوند زیرا ماگما در فاصله های زیادی از سطح به آرامی سرد می شود. اندازه دانه های مواد معدنی مختلف است در نتیجه ظاهر “خال خال” به سنگ می بخشد.

تمام سنگ های گرانیت دارای بافتی هستند که دانه درشت نامیده می شود، به این معنی که دانه های معدنی جداگانه با چشم قابل مشاهده هستند. اصطلاح فانتزی برای آن “بافت فنری” است. تحت شرایط خاص، دانه های معدنی می توانند بسیار بزرگ شوند. وقتی این اتفاق می افتد، گرانیت را پگماتیت می نامند.

رنگ کلی این سنگ تا حد زیادی به نوع فلدسپات موجود در سنگ بستگی دارد. فلدسپات غنی از پتاسیم به رنگ سرخ یا براق مایل به صورتی متمایل است، بنابراین بسیاری از گرانیت ها به همین ترتیب سرخ یا صورتی هستند. اما اگر سنگ دارای فلدسپات غنی از سدیم باشد که به طور معمول سفید یا خاکستری است، گرانیت خاکستری خواهد بود.             ادامه دارد

عابد حکومت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *