گزارش

مجاهد: کار ساخت سرک واخان بدخشان آغاز شده است

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که کار ساخت سرک واخان بدخشان برای توسعه روابط اقتصادی افغانستان با جهان به ویژه چین آغاز شده است و کار آن به سرعت ادامه دارد.

 

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که کار ساخت سرک واخان بدخشان برای توسعه روابط اقتصادی افغانستان با جهان به ویژه چین آغاز شده است و کار آن به سرعت ادامه دارد.

مولوی ذبیح‌الله مجاهد گفته است که رهبری امارت اسلامی در راستای توسعه مناسبات اقتصادی کشور، گام‌های مهم برداشته و تلاش می‌کند تا راه‌های مختلف ترانزیتی را ایجاد کند.

به گفته مجاهد، با ساخت این سرک روابط تجارتی افغانستان گسترش خواهد یافت.

مجاهد گفت: «مساحت سرک واخان تا سرحد چین غالباً ۶۰ کیلومتر است. هم اکنون ماشینری وزارت دفاع و وزارت فواید عامه در آنجا هست و از آنها کار گرفته می‌شود.»

از سویی هم، مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌‎گذاری نیز در یک نشست خبری از امارت اسلامی خواسته‌ اند  که کار ساخت سرک واخان بدخشان را هرچه زودتر تکمیل کند تا افغانستان از وابستگی به راه‌های ترانزیتی پاکستان نجات یابد.

 

عبیدالله، عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «ما از بزرگان امارت اسلامی خواهش می‌کنیم که هرچه زودتر مسیر بندر واخان را باز کنند چون تجارت ما هشتاد الی نود فیصد با چین است.»

 

شیرین آقا سخی، عضو اتاق تجارت و سرمایه‌‎گذاری، نیز گفت: «راه واخان فعلاً یک راه بدیل است، اما ما در سرحد با چین چندین راه دیگر از بدخشان هم داریم، یکی از راه‌های اساسی این است که میان دو طرف باید یک تونل زده شود.»

 

از سویی هم، آگاهان اقتصادی همچنان می‌گویند که مسیر واخان اهمیت مهم اقتصادی دارد و با ساخت سرک واخان در ترانزیت کالا تغییرات مهم بوجود خواهد آمد.

 

عبدالظهور مدبر، آگاه اقتصادی، گفته است: «مسیر واخان نه تنها این که کشور چین را به کشور پاکستان وصل می‌کند بلکه یک مسیر خوب میان کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی هم می‌تواند باشد. بنابراین، افغانستان می‌تواند از این مزیت ترانزیتی به سود اقتصاد خود بهره ببرد.»

 

گفتنی است که کوه‌های دشوارگذر موجود در این مسیر نیاز به حفر چند تونل دارد و این از مهمترین مشکلاتی است که مصرف ساخت این مسیر را به‌گونه‌ چشمگیری افزایش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *