افغانستان

ترکیه درهرات موزیم می‌سازد

سفیر ترکیه در دیدار با رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات گفته است: کشورش در هرات موزیم را می سازد که نماد دوستی ترکیه و افغانستان باشد.

سفیر ترکیه در دیدار با رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات گفته است: کشورش در هرات موزیم را می سازد که نماد دوستی ترکیه و افغانستان باشد.

به گزارش آژانس باختر:مولوی احمد الله متقی رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات  با سفیر ترکیه در کابل و سرقنسل آنکشور در شهر هرات دیدار و روی تقویت همکاری های فرهنگی

در آن ولایت صحبت کرد.

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات از فعالیت های دفتر تیکا در هرات   بخصوص در بخش بازسازی بنا های تاریخی ابراز قدر دانی نموده و بیان داشت که هرات بیش از هشت صدو پنجاه بنای  تاریخی دارد که شماری از آن قدمت بیش از هزاران سال را دارد که برخی از این  بنا ها در زلزله های پیهم هرات آسیب جدی دیده اند و نیاز به ترمیم دارند و از سفیر ترکیه خواست تا در بخش بازسازی آبدات تاریخی بیشتر همکاری کنند.

از دید سفیرترکیه؛ افغانستان با ترکیه تاریخ، فرهنگ و دین  مشترک دارد وی می گوید که برنامه  ساخت یک موزیم را در سال آینده در هرات روی دست دارند که نماد دوستی دو  کشور باشد.

سفیر ترکیه می گوید که در سال 2023 چندین پروژه از جمله اتمام پروژه وضو خانه های مسجد جامع هرات، سمپوزیم مولانا،نمایشگاه دارالفنون، نگارستان بهزاد،کتاب خانه علی شیر نوایی را تطبیق کرده اند.

او همچنان گفت: ترکیه در سال  2024 ترمیم مسجد زیر زمینی ، تخت شهزاده،کار صنایع دستی برای رشد هنر، چاپ کتاب نستعلیق و ترمیم کتاب خانه مسجد جامع هرات را روی دست دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *