اجتماعی

بیمار شدن کودکان در مناطق زلزله‌زد‌ه ‌هرات از اثر سرما

رقیه حسینی برخی از زلزله‌زدگان در ولسوالی‌های زلزله‌زده ولایت هرات، می‌گویند که بیشتر کودکان شان به اثر سردی‌هوا و نداشتن سرپناه مناسب بیمار شده‌اند و به خدمات صحی دسترسی ندارند.  آنان از حکومت و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهند که در زمینۀ ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان، به گونۀ فوری اقدام نمایند. در همین حال مسئولان کمیسیون رسید‌گی به زلزله‌زد‌گان هرات، می‌گویند که کمک‌های غذایی، غیرغذایی و صحی  با آسیب دید‌گان زلزله، صورت گرفته است.

رقیه حسینی

برخی از زلزله‌زدگان در ولسوالی‌های زلزله‌زده ولایت هرات، می‌گویند که بیشتر کودکان شان به اثر سردی‌هوا و نداشتن سرپناه مناسب بیمار شده‌اند و به خدمات صحی دسترسی ندارند.  آنان از حکومت و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهند که در زمینۀ ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان، به گونۀ فوری اقدام نمایند. در همین حال مسئولان کمیسیون رسید‌گی به زلزله‌زد‌گان هرات، می‌گویند که کمک‌های غذایی، غیرغذایی و صحی  با آسیب دید‌گان زلزله، صورت گرفته است.

با این‌که حدود یک ماه از وقوع اولین زلزله قدرتمند و مرگبار در هرات می‌گذرد، اما تاکنون شماری از آسیب دیدگان در ولسوالی‌های این ولایت، برای گذارندن روزگار به سرپناهی دسترسی ندارند.

آنان می‌گویندکه سردی هوا و نداشتن سرپناه مناسب، کودکان شان را بیمار کرده و‌ دسترسی به خدمات صحی ندارند.

جمعه‌گل، یکی از آسیب دیدگان در قریه قلعه سرخ که از بی‌توجهی نهادهای کمک‌رسان در زمینۀ رسیدگی به وضعیت زلزله‌زد‌گان گلایه دارد، می‌گوید که کودکان در این قریه، به دلیل نداشتن سرپناه، از شدت سردی هوا تلف شده‌اند.

“دوتن از کودکان ما از شدت سردی هوا جان‌های شان را از دست دادند و چند تا هم با حالت کما در شفاخانه حوزوی هرات بستر هستند. اگر هوا خنک‌تر شود، ما به‌خاطر نداشتن سرپناه، از سردی هوا تلفات بیشتری خواهیم داشت.”

محمد، فرد دیگر آسیب دیده از زلزله در قریه سرجل، می‌گوید با این‌که سردی هوا بیشتر کودکان را در این قریه بیمار ساخته، اما تاکنون تیم‌های صحی و داکتران برای تداوی مریضان، به این منطقه حضور نیافته‌اند.

“در منطقه‌ ما هوا خیلی سرد است. کودکان ما همه مریض شده‌اند، داکتر نداریم، کلنیک نداریم و هیچ چیزی نداریم، خیلی مشکلات داریم. تا حال کسی به داد ما نرسیده است.”

عبدالشکور، یکی دیگر از زلزله‌زد‌گان، از حکومت و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهد که برای جلوگیری از فاجعه انسانی، در زمینۀ ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان، به گونۀ فوری اقدام نمایند.

“ما به سرپناه نیاز داریم تا کودکان و زنان مان در امان باشند. روزانه از بیست تا سی طفل را پیش داکتر می‌بریم، چون ملک ما کوهستانی و سرد است. ما در این‌جا کلنیک هم نداریم.”

بااین حال، مسئولان کمیسیون رسید‌گی به زلزله‌زد‌گان هرات، می‌گویند که کمک‌های غذایی، غیرغذایی و صحی باآسیب دید‌گان زلزله، صورت گرفته است.

احمدلله متقی، سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که کار ساخت سرپناه در برخی از مناطق زلزله‌زده آغاز شده است و برای تمام آسیب دیدگان زلزله، به مرور زمان سرپناه ساخته خواهد شد.

“ما در آنجا(مناطق زلزله‌زده) تیم‌های صحی، کلینک‌های سیار و داکتران اطفال داریم، اما چون مردم بی‌خانه شده‌اند و هوا هم سرد شده، بعضی از مریضی‌ها میان مردم پیدا شده است.”گفتنی است که طی چند روز اخیر سردی هوا در ولایت هرات  افزایش یافته و به گفتۀ برخی از زلزله‌زد‌گان، درچنین شرایطی آنان خیمه و یا سرپناهی ندارند تا از سرما در امان بمانند. آنان می‌گویند اگر وضعیت این‌گونه ادامه یابد، کودکان بیشتری در این مناطق، از سردی هوا جان‌های شان را از دست خواهندداد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *