افغانستان

یک مرکز صحی در صعب‌ العبورترین روستای سمنگان ساخته شد

مسؤلان صحی در سمنگان از افتتاح کار یک کلینیک صحی به ارزش بیش از ۳۷ هزار دالر امریکایی را در ولسوالی خُرم و سارباغ این ولایت خبر داده گفته‌اند، کار ساخت تعمیر این مرکز صحی توسط مردم محل ساخته شده است.

مسؤلان صحی در سمنگان از افتتاح کار یک کلینیک صحی به ارزش بیش از ۳۷ هزار دالر امریکایی را در ولسوالی خُرم و سارباغ این ولایت خبر داده گفته‌اند، کار ساخت تعمیر این مرکز صحی توسط مردم محل ساخته شده است.

قریه تاتارچل یکی از چند روستای صعب‌العبور ولسوالی خرم و سارباغ سمنگان است که باشندگان آن سال ها از دسترسی به خدمات صحی محروم بودند و زمانیکه به مشکلات صحی مواجه می‌شدند باید ساعت ها راه های پُر خطر را طی می‌کردند تا به خدمات صحی بازار ولسوالی خُرم سارباغ دسترسی پیدا میکرده اند.

مولوی محب الله بهاری رئیس صحت عامه  سمنگان به آژانس خبری پژواک گفت؛ مرکز صحی فرعی المه و تاتارچل، ساخت تعمیر آن توسط مردم محل و به همکاری وزارت صحت عامه به بهره‌برداری سپرده شد. آقای بهاری افزود، پس از آنکه کار بازسازی تعمیر این مرکز صحی به اتمام رسید در قسمت حفر چاه، سیستم سولر، انسناتور، تشناب های اساسی، الماری میزچوکی کیت‌های دوایی، سازمان صحی جهان(WHO) و دفتر MMRCA نقش اساسی را داشته است.

وی گفت، همزمان با افتتاح این مرکز صحی مشکلات بیش از پنج‌هزار خانواده در این روستا حل خواهد شد.

موصوف علاوه کرد، درکنار اینکه مردم محل در قسمت ساخت و ساز این مرکز صحی نقش اساسی داشته بیش از ۳۷ هزار دالر امریکایی توسط مردم و مؤسسات یاد شده  مصرف شده است.

ملا عبدالوکیل حقیار، ولسوال خُرم و سارباغ سمنگان‌نیز با ساخت این مرکز صحی ابراز خرسندی نموده گفت؛ با افتتاح این کلینیک مشکلات پنج‌ روستا،ازجمله‌ شورابک، شوراب، سرخک‌چشمه، المه، و تاتارچل حل خواهد شد.

به گفته وی، قریه جات نام برده از جمله روستا هایی که در۲۰ سال گذشته در آن توجه صورت نگرفته و مردم آن در قسمت مراکز صحی با مشکلات زیادِ مواجه اند.

از سوی هم شماری از باشندگان این روستا از ساخت این کلینیک خوشحال اند اما از گذشته‌ سخت‌ شان روایت های تلخی را بازگو کرده اند.

به گفته بابه مراد، در گذشته زمانیکه خانواده های ما مریض می‌شد به خصوص در قسمت ولادت یا باید به شکل سنتی در خانه زایمان می‌کرد ویا هم باید ساعت ها در نیمه های شبِ زمستان‌ها سر مرکب به ولسوالی و یا مرکز سمنگان انتقال می‌دادیم.

به گفته وی، پس از افتتاح این کلینیک بزرگترین مشکل ما که همانا دسترسی به خدمات صحی است حل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *