افغانستان

هیئت ‌‌ افغانستان در سفر به ازبیکستان خواستار گسترش روابط تجاری میان دو کشور شد

هم‌زمان با سفر هیئت‌ افغانستان به ازبیکستان که متشکل از مسئولان چند وزارت‌خانه است، سخنگویان شماری از این وزارت‌خانه‌ها، می‌گویند که در این سفر روی جلب سرمایه‌گذاری‌ها، ایجاد تسهیلات و حل مشکلات در زمینه‌ی حمل‌ونقل زمینی و جذب سرمایه‌گذاران بیرونی برای آغاز کار روی پروژه‌ی خط آهن افغان-ترانس، گفت‌و‌گو می‌شود.

هم‌زمان با سفر هیئت‌ افغانستان به ازبیکستان که متشکل از مسئولان چند وزارت‌خانه است، سخنگویان شماری از این وزارت‌خانه‌ها، می‌گویند که در این سفر روی جلب سرمایه‌گذاری‌ها، ایجاد تسهیلات و حل مشکلات در زمینه‌ی حمل‌ونقل زمینی و جذب سرمایه‌گذاران بیرونی برای آغاز کار روی پروژه‌ی خط آهن افغان-ترانس، گفت‌و‌گو می‌شود.

همایون افغان، سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم، به سلام‌وطندار می‌گوید که هیئت افغانستان در پی جلب سرمایه‌گذاری‌ ازبیکستان روی معادن افغانستان است. او می‌افزاید: (شنبه) رئیس عواید وزارت معادن و پترولیم در ترکیب هیئت‌هایی از وزارت‌های مالیه، ترانسپورت و صنعت‌وتجارت، به ازبیکستان سفر کردند. هدف شان بحث و گفت‌وگو در مورد جلب سرمایه‌گذاری ازبیکستان بالای منابع معدنی افغانستان به خصوص استخراج، پروسس و خرید زغال‌سنگ افغانستان است.»

از سویی هم، امام‌الدین احمدی، سخن‌گوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان، می‌گوید: «رئیس دفتر وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی که عازم ازبیکستان شد، قرار است با طرف ازبیکستانی در خصوص ارائه‌ی تسهیلات در زمینه‌ی حمل‌و‌نقل زمینی و برخی موضوع‌های مهم گفت‌وگو کند.»

در همین‌ حال، مسئولان در اداره‌ی خط آهن افغانستان، می‌گویند که یک هیئت این وزارت روز شنبه، ۱۳ عقرب، برای اشتراک در نمایش‌گاه لوژستیکی و ترانسپورتی عازم ازبیکستان شده است. عبدالسمیع درانی، سخن‌گوی اداره‌ی خط آهن افغا‌نستان، می‌گوید که هیئت افغانی با همتایان ازبیکستانی و پاکستانی خود روی تکمیل و اصلاح گزارش پروژه‌ی خط آهن افغان-ترانس و جذب سرمایه‌گذاری جهانی، برای آغاز کار این پروژه بحث و گفت‌وگو کرده است.

او می‌افزاید: «در نشست سه‌جانبه که بین هیئت اداره‌ی خط آهن افغانستان و هیئت ازبیکستان در شهر تاشکند برگزار شد، روی گزارش معلوماتی گزارش پروژه‌ی خط آهن پروژه‌ی افغان-ترانس نظرات اصلاحی سه جانب ارائه شد، فیصله شد که گزارش تکمیل شود و در نمایش‌گاه به نمایش گذاشته شود تا کمپنی‌های جهانی در این پروژه دلچسبی نشان بدهند و سرمایه‌گذاران در این بخش جذب و کار عملاً شروع شود.»

پیش‌ از این، مسئولان در اداره‌ی خط آهن افغانستان، گفته‌ بودند که با ساخت خط آهن افغان-ترانس، افغانستان به نقطه‌ی وصل منطقه‌ای مبدل می‌شود و کشورهای آسیای مرکزی را با کشورهای جنوب آسیا وصل می‌کند.

پروژه‌ی ساخت خط آهن افغان-ترانس، در فبروری ۲۰۲۱، میان کشورهای ازبیکستان، پاکستان و افغانستان طرح‌ریزی شد که با تکمیل این مسیر تا ۲۰۲۵، حجم تجارت هند و پاکستان با افغانستان به ۲۰ میلیارد دالر خواهد رسید.

با این حال، آگاهان مسائل اقتصادی، نیز می‌گویند که گفت‌وگوها با ازبیکستان در باره‌ی گسترش روابط تجاری و ایجاد تسهیلات در حمل‌ونقل، سود دوجانبه را در پی خواهد داشت.

عبدالنصیر رشتیا، آگاه مسائل اقتصادی، در این باره می‌گوید: «هر قدر روابط اقتصادی و استراتیژیک ما با کشورهای همسایه بیش‌تر شود، به نفع هر دو جانب است. با این که ما به آب‌های آزاد دست‌رسی نداریم، فقدان جاده‌های منظم، ترانسپورتیشن منظم در تجارت منظم خارجی ما را با مشکل مواجه می‌کند.»

گفتنی‌ است که امارت‌ اسلامی در بیش‌تر از دو سال گذشته همواره تلاش کرده است تا روابط تجاری خود با کشورهای همسایه را گسترش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *