افغانستان

یک ماشین پروسس گندم در جوزجان آغاز به کار کرد

نخستین بار یک ماشین پروسس گندم در جوزجان جهت تهیه تخم های بذری گندم برای دهاقین آغاز به کار کرد.

نخستین بار یک ماشین پروسس گندم در جوزجان جهت تهیه تخم های بذری گندم برای دهاقین آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاح نخستین ماشین پروسس گندم ، در جوزجان مولوی نورالدین عمیر معاون والی جوزجان، قاری عبدالغنی شریفی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری، مسئولین نمایندگی شرکت دولتی تخم های بذری و شماری از دهاقین این ولایت اشتراک ورزیده بودند.

مولوی نورالدین عمیر معاون والی جوزجان در مراسم افتتاح این ماشین می گوید ، آغاز فعالیت ماشین پروسس گندم ، یک گام موثری در راستای رشد و پیشرفت زراعت در این ولایت می باشد و پس از این تلاش های بیشتری بخاطر حمایت و تشویق دهاقین به کشت محصولات حلال زراعتی و رشد و توسعه زراعت در این ولایت صورت می گیرد.

معاون والی جوزجان ، به دهاقین وعده و اطمینان سپرد که مقام ولایت و بزرگان امارت اسلامی در راستای توسعه و پیشرفت زراعت و حمایت دهاقین از هیچ گونه تلاش دریغ نمی ورزند و همیشه بخاطر پیشرفت و توسعه زراعت در کنار دهاقین هستند.

حاجی حشمت الله ، آمر نمایندگی شرکت دولتی تخم های بذری جوزجان می گوید، نخستین بار پس از پیروزی امارت اسلامی در کشور ، یک ماشین پروسس گندم جهت تهیه و آماده سازی تخم های اصلاح شده بذری گندم برای دهاقین جوزجان از سوی وزارت مالیه و ریاست شرکت دولتی تخم های بذری فراهم شده است.

وی می افزاید ، در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در حدود ۸ تُن گندم اصلاح شده بذری را برای دهاقین قرار دادی ولایت های سرپل و جوزجان توزیع کرده اند که این دهاقین در مساحت ۳۲۰ جریب زمین گندم های توزیع شده را کشت نموده و حاصل بیشتری نسبت به گندم های دیگر بدست آوردند.

به گفته وی ، این ماشین روزانه توانایی پروسس حدود ۵ تُن گندم را دارد و افزایش علاقمندی دهاقین به تخم های بذری میزان پروسس گندم را بیشتر می نمایند.

از سوی هم ، حاجی محمد نظر یک تن از دهاقین جوزجان از تلاش های شبانه روزی مسئولان محلی جوزجان و بزرگان امارت اسلامی در راستای حمایت دهاقین و توسعه زراعت در این ولایت ابراز قدردانی نموده می گویند ، در سال گذشته ، ۱۰۵ سیر گندم اصلاح شده بذری را کشت نموده بود که از آن ۲۳۰۰ سیر گندم حاصل بدست آورده است.

وی ، از دهاقین دیگر می خواهد ، تا آنها نیز در زمین های زراعتی شان از تخم های اصلاح شده بذری گندم کشت نمایند تا که حاصل بیشتر را بدست بیاورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *