افغانستان

حل دعوای مالکیت کوه، میان دو قبیله در زابل

دو قبیله در ولایت زابل که هرکدام ادعای مالکیت کوه “کورغان” را داشتند، با میانجی‌گری مقام‌های حکومتی، عالمان دین و بزرگان قومی دعوای شان حل گردید.

دو قبیله در ولایت زابل که هرکدام ادعای مالکیت کوه “کورغان” را داشتند، با میانجی‌گری مقام‌های حکومتی، عالمان دین و بزرگان قومی دعوای شان حل گردید. اعضای جرگه می‌گویندکه از این پس هیچ یک از این دو طرف، از فیصله این جرگه سرپیچی نمی‌کنند.

کوه کورغان در سرحد میان شهر قلات و ولسوالی ارغنداب موقعیت دارد که قبیله‌های تر‌کی و توخی، از سال‌ها به‌اینسو برسر بته‌ها و چوب درختان آن کشمکش داشتند. در اثر  این کشمکش‌ها در سال 1396 هجری خورشیدی، یک جوان به نام فیض محمد از قوم ترکی کشته شده است.

به گفتۀ باشندگان، قضیه زمانی پرتنش شد که سال‌ها پیش یک گروه از قوم تر‌کی، می‌خواست بته‌ها و چوب سوخت را از کوه کورغان جمع‌آوری کند، اما با ممانعت شماری از اعضای قوم توخی مواجه شد. به این ترتیب دو طرف به‌سوی یک دیگر تیراندازی کردند و در نتیجه، یک جوان 25 ساله از قوم تر‌کی کشته شد.

اما خبر خوش این است که اکنون مقام‌های ولایتی، بزرگان قومی و عالمان دین، اقدام به حل اختلافات این دو قبیله کرده و دعوای دو طرف را حل کرده‌اند.

مولوی نظر محمد هاتف که به نمایند‌گی از قوم توخی درکنار بزرگان ایستاده بود، از بزرگان قوم تر‌کی عذرخواهی کرد.

«ما برای شما عذر پیش می‌کنیم، ما شیخان و ریش‌سفیدان را آورده‌ایم و از شما معذرت می‌خواهیم، شما خود را در قطار عفوه‌ کنندگان قرار دهید. با این کار خدواند برای شما در جنت جای خواهد داد».

مولوی محمد اسماعیل، از قوم تر‌کی که لباس سفید بر تن داشت، پیش آمده و با صدای بلند گفت که قومش آنها را بخشیده‌اند.

“تمام شما عفوه شدید، ما برای شما خوش‌آمد می‌گوییم. تمام مسلمانان باهم برادراند و این برای ما بسیار با ارزش است. با شما هیچ مشکلی نداریم، اگر خداوند بخواهد و این‌گونه مسلمانان پیدا شوند تا این‌گونه صلح کنند، در آینده هم ما مشکلی نخواهیم داشت.»

حاجی تاج‌محمد، به‌عنوان طرف سوم گفت که از سال‌ها به‌اینسو میان این دو قوم اختلاف وجود داشت و اکنون بزرگان برای حل آن جمع شده‌اند.

«این مردم حدود بیست سال با هم در جنگ بودند و به درگیری می‌پرداختند، هر دو طرف قوم‌های بزرگی استند. ما و تمام مسلمانان خوش‌حال هستیم که این مشکل بزرگ حل شد و از برکت امارت اسلامی، به دشمنی نقطه پایان گذاشته شد».

از سویی هم عصمت‌الله، یک تن دیگر از اشتراک‌کنند‌گان جرگه، از دولت و بزرگان خواست که اجازه ندهند تا اختلاف‌های کوچک، باعث دشمنی بزرگ میان مردم شود.

«این دشمنی به دوستی تبدیل شد و از این پس هیچ‌طرف حق نداردکه اشتباه کند. خواست ما از دولت و بزرگان این است که اختلاف‌ها را به موقع حل کند تا گسترش نیافته و باعث قتل نشود.»

در همین حال رئیس اقوام و قبایل ولایت زابل، می‌گویدکه تلاش‌ها در این ولایت جریان دارد تا اختلاف‌های کوچک و بزرگ میان خانواده‌ها و قوم‌ها حل شود.

مولوی عبدالکریم آخندزاده، می‌گویدکه بر اساس تصمیم جرگه، قوم توخی مقدار پولی را به قوم تر‌کی غرامت پرداخت و کوه کورغان هم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد.

به گفتۀ وی، یک بخش این کوه مربوط به قوم تر‌کی و بخش دیگر آن مربوط قوم توخی شد.

“از سال‌ها به‌اینسو بر سر کوه کورغان، میان دو قوم اختلاف وجود داشت. در جریان این اختلاف‌ها در سال 1396 یک تن هم کشته شده بود. ما با قوم توخی به قوم تر‌کی مراجعه کردیم و مقدار پولی به آنان غرامت پرداخته شد. کوه را دو تقسیم کردیم و حد فاصل برایش تعیین کردیم.

گفتنی‌ است که پیش از این نیز بزرگان و عالمان دین در ولایت زابل، دشمنی میان برخی خانواده‌ها را در این ولایت پایان داده‌اند که اکنون دشمنی آنان به‌ برادری تبدیل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *