گزارش

کاهش 50 درصدی حاصلات گندم للمی در بادغیس

شماری از دهقانان در ولایت بادغیس از کاهش محصولات گندم للمی در این ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که امسال به دلیل خشک‌سالی متضرر شده‌اند.

شماری از دهقانان در ولایت بادغیس از کاهش محصولات گندم للمی در این ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که امسال به دلیل خشک‌سالی متضرر شده‌اند.

شماری از دهقانان در ولایت بادغیس از کاهش حاصلات گندم للمی در این ولایت شکایت دارند و می‌گویند خشکسالی و کاهش باران‌های موسمی سبب شده که امسال در مقایسه با سال گذشته حاصلات کمتری بدست آورند.

عبدالله، یکی از دهقانان ولایت بادغیس در صحبت با کلید می‌گوید که سال گذشته حدود 28 سیر گندم از زمین‌هایش به دست آورده بود، اما امسال حاصلاتش 50 درصد کاهش یافته‌است.

“امسال خشک‌سالی بود و باران‌ نبارید، گندم سوخته است و پول حاصل از فروش آن حتی برابر با مصارف ما هم نیست. دولت باید با ما همکاری کند تا حاصلات بیشتری به دست آوریم.”

محمد، یکی دیگر از دهقانان ولایت بادغیس نیز از کاهش محصولات گندم شکایت دارد و می‌گوید که امسال حتی پولی را که جهت آبیاری و خرید کود هزینه کرده، به دست نیاورده است.“امسال حاصلات خوبی به دست نیاوردیم. وقتی پول تراکتور و عشر را بپردازیم، برای ما چیزی باقی نمی‌ماند. ما از دولت می‌خواهیم که با ما همکاری کند و ذخیره‌های آب بسازد.”

در همین حال، مسئولان ریاست زراعت آبیاری و مالداری ولایت بادغیس می‌گویند که براساس بررسی‌های انجام شده، حاصلات گندم للمی در این ولایت 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

مولوی عبدالحی بشری، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری این ولایت در صحبت با کلید می‌گوید که کشت گندم در بادغیس للمی است و خشکسالی دهقانان را متضرر ساخته است.“

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که امسال 55 تا 57 هزار متریک تن گندم برداشت خواهد شد، در حالی که سال گذشته 95 تا 97 هزار متریک تن گندم للمی از زمین‌های زراعتی بادغیس بدست آمده بود.”

مسئولان ریاست آبیاری و مالداری ولایت بادغیس می‌افزایند که اکثر ساحات و زمین‌های زراعتی دهقانان این ولایت للمی بوده و محصولات شان وابسته به باران‌های موسمی می‌باشد و کاهش باران‌ها در چند سال گذشته باعث شده تا میزان حاصلات دهقانان کاهش یافته و آنان متضرر شوند.

بادغیس از جمله ولایت‌های زراعتی در زون غرب کشور شمرده می‌شود که بسیاری از ساکنان این ولایت با کار در زمین‌های زراعتی زندگی شان را به پیش می‌برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *