افغانستان

نمایش دوباره الماس کوه نور در بریتانیا

الماس کوه نور که یکی از جواهرات نادر در جهان است، پس از مدتی پنهان بودن، دوباره به نمایش گذاشته می ‌شود. گفته می ‌شود این سنگ قیمتی، در گذشته بیش از ۷ دهه در افغانستان بود.

الماس کوه نور که یکی از جواهرات نادر در جهان است، پس از مدتی پنهان بودن، دوباره به نمایش گذاشته می ‌شود. گفته می ‌شود این سنگ قیمتی، در گذشته بیش از ۷ دهه در افغانستان بود.

الماس کوه نور، سرتاج جواهر شاهی بریتانیا پس از مدتی غیبت دوباره به نمایش گذاشته می‌ شود. این سنگ نایاب چندین دهه در افغانستان نیز بوده است. الماس کوه نور که ارتباطات عجیب سلطنت بریتانیا با مستعمره هایش را نشان می ‌دهد، در مراسم تاج گذاری چارلس سوم استفاده نشد. این الماس از ۱۵۰ سال به اینسو، در مناسبت ‌های رسمی خانواده شاهی بریتانیا به خصوصآ مراسم تاجگذاری استفاده می‌ شد.

در بحث ها مبنی بر برگشتاندن این الماس به هند، کامیلا همسر شاه فعلی سلطنت بریتانیا تصمیم گرفت الماس کوه نور را حمل نکند. ماه ها پس از مراسم تاجگذاری چارلس سوم، الماس کوه نور به نمایشگاه برج لندن برگشتانده شد. حالا این پرسش باقی می‌ ماند که الماس کوه نور متعلق به کیست؟

افسانه ها حاکی از آنست که الماس ۱۸۶ قراتی که بعداً توسط ملکه ویکتوریا به ۱۰۶ قرات بریده شد، نشان دهنده رهبری عالی است. این جوهر از زمان تهاجم حکومت دهلی به جنوب هند در قرن چهاردهم در اختیار خانواده سلطنتی بریتانیا قرار دارد. حاکمان هند شرقی که توسط بریتانیا منشور شده بودند در سال ۱۸۴۹ پس از پیروزی در جنگ دوم انگلیس با سِک ها، پنجاب را تسخیر کرده الماس کوه نور را به دست آوردند. آنان این جوهر نادر را برای ملکه ویکتوریا تقدیم نمودند. اما هند می ‌خواهد این الماس دوباره به مردم این کشور تعلق بگیرد و به هند برگردانده شود. آرندام باگچی، سخنگوی وزارت خارجه هند سال گذشته گفت: «ما هر از بار این موضوع را با بریتانیا در میان می‌ گذاریم و دنبال راه های هستیم که بتوانیم به راه حل قناعت بخش در زمینه دست یابیم.»

یکی از افرادی که بیشتر با این جواهر در تماس بوده است ادی لویان نام دارد و رئیس شرکت جواهرات لویان که مقر آن در ایالات متحده امریکاست، می‌ باشد. زمانی که الماس کوه نور در قرن ۱۸ ام در خدمت شاه فارس بود، خانواده او از این جوهر نگهبانی می ‌کرده است. لویان می ‌گوید: «من نمی ‌دانم چه استدلال قانونی می‌ تواند برای برگشت دادن این الماس به هند وجود داشته باشد.» به گفته وی دولت هند کاشف این الماس نیست و زمانی که این جوهر گرانبها کشف شده است «هند امروزی وجود نداشته است.»

این هم مطرح است که الماس کوه نور در جنگ ‌ها دست به دست شده است. گفته می ‌شود که این الماس از هند استخراج شده است، اما کشور های افغانستان، پاکستان و ایران نیز بر آن ادعای مالکیت دارند. بنا بر منابع تاریخی در افغانستان، الماس کوه نور پس از تصرف ایران توسط احمد شاه درانی به افغانستان منتقل شد و برای ۷۰ سال در این کشور نگهداری می ‌شد. گفته می ‌شود که در دوره حکومت شاه شجاع، رنجیت سنگ شاه آن زمان هند، با شکنجه دادن شاه شجاع و فرزندش این الماس را گرفته نخست به هند و پس از آن به بریتانیا انتقال یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *