افغانستان

پاکستان سالانه به ارزش ۲.۴ میلیارد دالر با افغانستان داد و ستد می‌کند

محمد زبیر موتی وال، رییس اداره تجارت و توسعه پاکستان می‌گوید که افغانستان با پاکستان به ارزش ۲.۴ میلیارد دالر مبادله تجاری دارد که در این مبادله تجاری  ۷۰ درصد کالاها از پاکستان به افغانستان آورده می‌شود.

محمد زبیر موتی وال، رییس اداره تجارت و توسعه پاکستان می‌گوید که افغانستان با پاکستان به ارزش ۲.۴ میلیارد دالر مبادله تجاری دارد که در این مبادله تجاری  ۷۰ درصد کالاها از پاکستان به افغانستان آورده می‌شود.

موتی وال می‌افزاید:« افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که روابط خوبی دارند. افغانستان با پاکستان بیش از ۲.۴ میلیارد دالر مبادله تجاری دارد که ۳۳ درصد آن از افغانستان است. ۷۰ درصد کالاها از طریق پاکستان وارد افغانستان می‌شود. می‌دانم که کاهشی در این ارقام آمده است، زیرا افغانستان به راه های دیگر نیز مبادلات انجام می‌دهد، اما ما روی حل این مشکلات کار می‌کنیم.»

سرمایه گذاران و تجاران داخلی افغانستان می‌گویند که کشورهای همسایه و منطقه روابط تجاری با افغانستان را بر اساس احترام متقابل حفظ نمی‌کنند و به جای ایجاد فرصت، ایجاد محدودیت و موانع را در نظر دارند.

سرمایه گذاران افغان انتقاد می‌کنند که پاکستان در بخش ترانزیت با مشکلاتی مواجه است و به همین دلیل افغانستان سالانه ۸۰۰ میلیون دالر ضرر می‌کند.

محمد زبیر موتی وال رئیس اداره تجارت و توسعه پاکستان نیز مشکلات موجود در بخش ترانزیت را پذیرفته و اطمینان می‌دهد که به زودی حل خواهد شد.

وی افزوده:« در بخش ترانزیت نیز مشکل وجود دارد که در چند روز آینده برطرف خواهد شد. ما می‌خواهیم روابط اقتصادی با افغانستان تقویت شود و توسعه دوجانبه صورت گیرد. باید بپذیریم که در بخش ترانزیت مشکلاتی وجود دارد و برای حل این مشکلات با هم کار خواهیم کرد. فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان زیاد است، معادن و ذخایر زیادی وجود دارد، به هر اندازهٔ که در این زمینه کار شود، راه برای توسعه اقتصادی بیشتر می‌شود.» رئیس اداره تجارت و توسعه پاکستان در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که مسئولین وزارت صنعت و تجارت سطح مبادلات تجاری با پاکستان در چهار ماه گذشته را ۳۶۲ میلیون عنوان کرده و می‌گویند که اکنون روابط تجاری افغانستان با این کشور در حالت نارمل است و از ایجاد تسهیلات دیگر در این زمینه خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *