ورزش

بازی کرکت

ورزش کرکت برای نخستین بار در۱۱۱۸ توسط سربازان کمپانی هند شرقی بریتانیا که برقندهار، جلال آباد و کابل فرمانروایی می کرد، در افغانستان بازی می شد.

پوهنیار سمونمل غلام ربانی نصرالدین  زاده افشار

ورزش کرکت برای نخستین بار در۱۱۱۸ توسط سربازان کمپانی هند شرقی بریتانیا که برقندهار، جلال آباد و کابل فرمانروایی می کرد، در افغانستان بازی می شد. اما در میان سال های ۱۳۷۳-۱۳۸۰هجری مهاجرین افغان با بازی کرکت در پاکستان آشنا شدند. و در سال های اخیر و با بازگشت تعداد زیادی از مهاجران افغان از پاکستان به کشورشان، در افغانستان رواج پیدا کرده است.در سال  ۱۳۷۴ فدراسیون کرکت افغانستان تأسیس شد و در سال ۱۳۸۰به عضویت انجمن بین المللی کرکت ICCدرآمد. در سال ۱۳۸۲ تیم ملی کرکت افغانستان در دو تورنمنت در پاکستان شرکت کرد و توانست نخستین پیروزی خود را برابر پاکستان به دست آورد. این تیم در سال ۲۰۰۴در بازی های جنوب آسیا در میان ده کشور شرکت کننده ششم شد. در ۲۰۰۶کرکت بازان افغان با دست یافتن به مقام نایب قهرمانی در بازی های خاورمیانه و شکست دادن مایک گتینگ کاپیتان اسبق انگلیسی دربمبئی به موفقیت های چشمگیری دست یافتند. تیم ملی در بازی های تابستان ۲۰۰۶انگلستان شرکت کرد و توانست ۶بازی از ۷بازی را با پیروزی خاتمه بخشد. در همان سال با غلبه بر نپال در مسابقات حذفی مسابقات آسیایی کرکت در مالزی سوم شد. کرکت بازان افغان نخستین قهرمانی در یک تورنمنت بین المللی را در نوامبر سال ۲۰۰۷در جام ۲۰آوره آسیا در کویت بدست آوردند.

مشخصات بازی کرکت

کرکت درزبان انگلیسی به معنی  یک ورزش تیمی بیت وتوپ است که درزمین چمن دایره وی یا بیضوی شکل با شعاع میانگین ۷۵ متر بوده وبین دوتیم که هر تیم ۱۱نفری می باشد بازی می گردد. درمرکز میدان کرکت یک محوطه خاکی متراکم شده به طول ۱۲/۲۰متروجود داردبه این قسمت پیچ گفته می شود که به دوطرف آن سه عدد چوب بنام ویکت نامیده می شود نصب می گردد.

توپ کرکت: توپ کرکت دارای محیط ۴/۲۲تا ۹/۲۲سانتی مترو۹/۱۵۵تا ۱۶۳گرام وزن دارد وسطح آن از چرم ومرکز آن ازچوب پنبه پیچیده شده درنخ پرشده است. چوب که توسط ان به توپ ضربه می زنند بیت نامیده می شود وطول آن ۵/۹۶سانتی متر وعرض آن درپهن ترین نقطه ۸/۱۰ سانتی متر بوده وتغییرات وزن آن از ۱ تا ۴/۱ کیلوگرام می باشد.ـ تعداد بازیکن ها تن می باشد، تجهیزات توپ ؛ ویکت ؛ بیت ؛ کلاه ؛ محافظ سروصورت ؛ د ست کش های مخصوص؛ ساق بند مخصوص ؛ بیضه بند؛ پیراهن وبرزو به رنگ مخصوص . محل برگذاری فضای بازمی باشد.

تاریخچه کرکت

اسناد موجود درارشیف انگلستان نشان میدهد بازی کرکت برای اولین بار درسال ۱۵۵۰ م میان بچه ها ی محلی درمناطق کینت سوسکس وسری کشورانگلستان رواج پیداکرد.

ودرقرن ۱۷ بازی کرکت درمیان بزرگسالان رواج گردید.  اولین بازی کرکت درجریان جنگ های داخلی انگلستان درسال ۱۶۶۰م  برگزارگردید.  ودرقرن ۱۸ بازی کرکت در انگلستان به اوج خود رسید.

اولین مسابقه بانوان درسال ۱۷۴۵م دربخش کرکت برگزارگردیدکه قبل ازآن تمام مسابقات توسط مردان برگزارمی گردید. وبازی کرکت رفته رفته دراکثریت کشورهای جهان به شکل مدرن.  امروزی ترویج گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *