افغانستان

تولید سمنت جبل‌السراج افزایش یافته است

محمدصابر حمزه، رییس کارخانه‌ی تولید سمنت جبل‌السراج، به سلام‌وطندار می‌گوید که در ظرفیت تولید این کارخانه از ۲۰ تن در یک شبانه‌روز، به ۷۰ تن افزایش یافته است.

محمدصابر حمزه، رییس کارخانه‌ی تولید سمنت جبل‌السراج، به سلام‌وطندار می‌گوید که در ظرفیت تولید این کارخانه از ۲۰ تن در یک شبانه‌روز، به ۷۰ تن افزایش یافته است.

به گفته‌ی او، نزدیک به ۱۶۵ کارمند فنی و عادی در دو تایم کاری در این کارخانه‌ مصروف کار اند.

رییس کارخانه‌ی تولید سمنت جبل‌السراج، از حکومت مرکزی و شرکت انکشاف ملی، می‌خواهد که ظرفیت تولید این کارخانه را بایستی به سه هزار و  ۵۰۰ تن در شبانه‌روز افزایش دهند؛ زیرا نیروی فنی و مواد خام مورد نیاز، به آسانی قابل دست‌رس است.

حمزه، هم‌چنان می‌افزاید که همه دست‌گاه‌های  این کارخانه، فرسوده شده و نیاز است که دست‌گاه‌های نو جاگزین آن شود.

در سوی دیگر، سیدامیر سادات ۲۶ساله، باشنده‌ی شهر چاریکار، مرکز پروان، که از ناداری و بی‌کاری رنج می‌برند، با ابراز خرسندی از افزایش تولید کارخانه‌ی سمنت جبل‌السراج، می‌گوید که مسئولان باید میزان جذب کارگر در این کارخانه را نیز افزایش دهند.

عبدالولی هژیر، استاد دانش‌کده‌ی اقتصاد در دانش‌گاه پروان، می‌گوید که اگر حکومت برای فعال‌سازی کارخانه‌های تولیدی در پروان و دیگر ولایت‌ها دست‌به‌کار شود، جلو فرار نیروی جوان و فرار مغزها گرفته شده و بازدهی اقتصادی خوبی برای افغانستان به‌ هم‌راه دارد.

او، می‌افزاید: «هر قدر میزان اشتغال بلند برود، به همان پیمانه میزان مهاجرت‌ها و وابستگی افغانستان به بیرون، کاهش پیدا می‌کند.»

گفتنی است که افغانستان، بخش مهمی از مواد ساختمانی کارخانه‌ای را از بیرون وارد می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *