اجتماعی

فواید خواندن کتاب به کودک

تجربه ارتباطی که کودکان با کتاب ها برقرار می کنند، شگفت انگیز است. هنگامی که برای کودکان کتاب می خوانید، آنها توجه شما را به خودشان جلب می کنند، و این تنها چیزی است که آنها دوست دارند. هیچ چیز، هیچ برنامه کودک یا اسباب بازی نمی تواند نقشی بهتر از کتاب ایفا کند.

کوهکن

تجربه ارتباطی که کودکان با کتاب ها برقرار می کنند، شگفت انگیز است. هنگامی که برای کودکان کتاب می خوانید، آنها توجه شما را به خودشان جلب می کنند، و این تنها چیزی است که آنها دوست دارند. هیچ چیز، هیچ برنامه کودک یا اسباب بازی نمی تواند نقشی بهتر از کتاب ایفا کند.

تحقیقات انجام شده، فواید کتاب خواندن برای کودکان را تایید می کنند. به گونه مثال، کودکان خوردسالی که در خانه برای شان کتاب خوانده نمی شود، تا زمانی که به مکتب بروند، با خلأ ندانستن «ملیون ها کلمه» مواجه خواهند شد. دلیل مسأله این است که خواندن کتاب با صدای بلند به کودکان اجازه می دهد تا دایره لغات خود را تشکیل دهند. اما اگر برای آنها کتاب خوانده نشود، ممکن است زمان گران بها برای شنیدن، گفتن و ایجاد مهارت‌های پیش از سوادآموزی برای خواندن آن کلمات را از دست بدهند.

اگر چه کتاب خواندن روزانه برای کودکان اهمیت زیادی دارد، اما اینکه چه کتابی برای او بخوانید نیز به همان اندازه مهم است. کتاب خواندن برای کودکان خورد سن به آنها کمک می کند تا تفکر منطقی، مهارت های پیش از سوادآموزی، مهارت های ارتباطی و هوش هیجانی خود را توسعه دهند. همچنین بسیاری از این موارد می توانند با انتخاب کتاب های متناسب با سن کودک شما توسعه یابند.

خواندن کتاب برای کودکان خورد سن روشی فوق العاده برای آشنا کردن آنها با صداها و ریتم گفتار است که برای رشد زبان اهمیت بسیار زیادی دارند. مطالعات انجام داده شده ، نشان داد که کودکان 18 تا 25 ماهه‌ای که والدین شان به مدت یک سال به طور منظم برای آنها کتاب می‌خواندند، نسبت به کسانی که والدین شان برای شان کتاب نمی‌خوانده‌اند، می‌توانند کلمات بیشتری را بگویند و بفهمند. به عبارت دیگر، اگر می خواهید کتاب خواندن برای نوزادتان را آغاز کنید، هیچ گاه فکر نکنید که زود است، بر این اساس، ما در ادامه چند نکته برای شما فراهم کرده ایم.

شاید فکر کنید که خواندن یک کتاب داستان پیچیده برای یک نوزاد کار درستی نباشد؛ اما گوش دادن به کتاب هایی که برای کودکان بزرگ تر می خوانید، به نوزادان زیر شش ماه بسیار مفید تمام می شود. استاد نجیب الله متین می گوید: «این کار به آنها کمک می کند تا با صدای زبان آشنا شوند.» همچنین موجب تقویت شنوایی آنها می شود و باعث می شود کمی راحت تر به جملات طولانی تر توجه کنند.

در حدود شش تا دوازده ماهگی، نوزادان با بررسی و بازی با کتاب ها به عنوان اسباب بازی، شروع به نشان دادن علاقه خود به آنها می کنند. نوزادان را در معرض کتاب های نرم ، پلاستیکی ، صفحات قات شده یا دکمه های الکترونیکی قرار دهید تا توجه نوزاد را جلب کنند.

کتاب‌هایی که تصاویر ساده و کلمات فشرده دارند، به نوزادان در یادگیری اولین کلمات کمک می‌کنند. اگر در یک صفحه بیش از یک عکس وجود دارد، حتماً هنگام صحبت کردن در مورد عکس به آن اشاره کنید.

خواندن با صدا ها و قافیه های کودکانه در سن بالای یک، سال بسیار مفید است. زیرا به نظر می‌رسد که مکث کردن قبل از بیان یک کلمه، باعث می شود که کودکان واژه های جدید را بهتر یاد ‌گیرند؛ زیرا این به مغز آنها اجازه می‌دهد به عقب برگردند. انجام این کار معمولاً دشوار است، اما ما به طور طبیعی این کار را با ساخت قافیه انجام می دهیم. همچنین برای ورق زدن آسان تر، کتاب ها باید صفحات ضخیم داشته باشند، رنگارنگ باشند و هر صفحه دارای عکس باشد.

در حالی که شما هنوز به اشاره کردن عکس ها و بیان کلمات می پردازید، مشاهده می کنید که فرزندتان با اشاره کردن و ایجاد صدا یا تقلید کلمه پاسخ می دهد. استاد نجیب می‌گوید: «تا رسیدن نوزاد به حدود 12 ماهگی، می‌توانید به او بگویید «پوقانه سرخ کجاست؟» و نوزاد می‌تواند به آن اشاره کند. سپس، برای اینکه کودک جلو یا عقب بیاید، کتاب را با فاصله کم جلوی او نگه دارید. ممکن است منتظر بمانید و ببینید که آیا کودک نوپای تان به صفحه ضربه می زند یا نه. سپس می توانید بگویید “پسرم پوقانه دارد؛ و دوباره منتظر پاسخ یا عدم پاسخ فرزندتان بمانید. این نوع کتاب خواندن شروع چیزی است که به آن خواندن محاوره ای گفته می‌شود. روشی که به وسیله آن والدین و کودکان درباره محتوای کتاب گفتگو می‌کنند و به کودکان در یادگیری واژه ها کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *