افغانستان

شکایت باشند‌گان کندز از افزایش دواهای بی‌کیفیت در بازار

هرچند باشنده‌گان ولایت کندز، همواره از فروش دواهای بی‌کیفیت وتاریخ‌گذشته در این ولایت شکایت کرده‌اند، اما هنوز هم به این معضل توجه نشده است.

هرچند باشنده‌گان ولایت کندز، همواره از فروش دواهای بی‌کیفیت وتاریخ‌گذشته در این ولایت شکایت کرده‌اند، اما هنوز هم به این معضل توجه نشده است.
باشندگان کندز، می‌گویند که دواها را با قیمت بلند خریداری می‌کنند، اما به‌دلیل پایین بودن کیفیت آن، هیچ تاثیری روی وضعیت مریضان نمی‌کند.
عزیزالله؛ باشنده کندز گفت:” دوای بی کیفیت خیلی زیاد شده در شهر، مریض را می‌بریم دوا می‌خریم، صحتمند که نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود، هیچ ارزش ندارد دوای شان، به قیمت بلند خریداری می‌کنیم اما فایده نمی‌کند.»
امین الله؛ یک تن دیگر از باشنده‌گان ولایت کندز، از امارت اسلامی می‌خواهد که جلو خرید و فروش دواهای بی‌کیفیت و تاریخ گذشته را بگیرد.
او گفت:” دواهای بی‌کیفیت در کندز زیاد وارد می‌شود، داکتران تجارتی آمده اند، دواهای بی کیفیت را می‌آورند و بالای مردم می‌فروشند، به صحت مردم ضرر می‌رساند، جلو کلینک‌ها و دوافروشی‌های خودسر و تجارتی گرفته شود.»
اما عبدالاحد فرید؛ رییس اتحادیه دوافروشان در شمال‌شرق، می‌گوید که هیچ دواخانه و یا داکتری در این زون، دوای بی‌کیفیت وارد نمی‌کند.
به گفته او، دواهای وارداتی در گمرک‌ها بررسی می‌شود.
فرید افزود:” تمام دواهای که داخل افعانستان می‌شود، در گمرگ لابراتوار هااست و چک می‌شود، بعد از کنترول کیفیت اجازه ورود داده می‌شود و بعداً از طریق نمایندگی به‌فروش می‌رسد، به صراحت گفته می‌توانم که هیچ دوای بی کیفیت در بازار های ما به فروش نمی‌رسد.»
در همین حال، مسئولان در ریاست صحت عامه کندز می‌گویند که شعبه کنترول کیفیت این ریاست فعال است.
نجیب‌الله ساحل؛ رییس صحت عامه کندز می‌گوید، تیم‌های این ریاست همیشه از دواخانه‌های شهر نظارت می‌کنند.
او گفت: «تیم‌های نظارتی ما همه روز در ساحه استند و نظارت می‌کنند، تا حدی جلوی فروش آن گرفته شده است، وعده می‌دهیم که در آینده دوای بی‌کیفیت در افغانستان به‌خصوص در کندز وارد نشود.»
گفتنی‌ست که اداره ملی دوا و غذای افغانستان، در سال 1402 هجری خورشیدی، به‌هدف
کنترول کیفیت و قیمت دواها روی دو طرح کار می‌کند.
از سویی هم تلاش‌ها برای فعال شدن لابراتوارهای کنترول کیفیت دواها در چهار زون افغانستان نیز جریان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *