افغانستان

وزارت زراعت،آبیاری ومالداری: کمپاین مبارزه علیه بیماری مورپت‌دار و تب کانگو درپنجشیر تطبیق شد

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت پنجشیر کمپاین میخانیکی علیه بیماری مور پت‌دار در ولسوالی‌های دره، ِخینج و شُتل وهمینگونه کمپاین محوکنه ها درولسوالی عنابه

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت پنجشیر کمپاین میخانیکی علیه بیماری مور پت‌دار در ولسوالی‌های دره، ِخینج و شُتل وهمینگونه کمپاین محوکنه ها درولسوالی عنابه

راتطبیق کرد.مصباح الدین مستعین سخنگوی وزارت زراعت

،آبیاری ومالداری گفت: در جریان این کمپاین که چند روزقبل انجام یافت هزاران اصله نهال مثمر از وجود لانه‌های مور پت‌دار پاک کاری گردید وصدها تن از دهقانان و باغداران در مورد چگونگی مجادله میخانیکی علیه لانه‌های مور پت‌دار، طریقه حفظ الصحه باغات و طریقه ساختن یوریا اسپری که یک ادویه ضد آفات می‌باشد رهنمایی و آموزش دیدند.

وی اضافه کرد: مرض مور پت‌دار یکی از آفات مهم و مخرب درختان مثمر و غیر مثمر می‌باشد و از برگ درختان که فابریکه غذا سازی درختان و علوفه جات می باشد تغذیه کرده سبب تضعیف و در صورت عدم کنترول باعث خشک شدن درختان می‌گردد.دهقانان و باغداران این سه ولسوالی در سال جاری از شیوع مور پت‌دار متضرر گردیده‌بودند.

مستعین اظهارداشت: ریاست زراعت، آبیاری و مالداری به ادامه فعالیت های مداوم خود در ولایت پنجشیرکمپاین محو کنه‌ها در ولسوالی عنابه راتطبیق کرد وهمچنان در ده‌ها طویله دواپاشی رانیزانجام داده است.

در جریان این کمپاین علاوه بر دواپاشی طویله‌ها در قریه جات مختلف این ولسوالی برای مالداران در مورد چگونگی مراعات نمودن حفظ الصحه مالداری جهت جلوگیری از شیوع این بیماری نیز رهنمایی‌های لازم ارائه گردید.

وی گفت:این بیماری توسط کنه‌ها از یک حیوان به حیوان دیگر انتقال مینماید و هم‌چنان  توسط کنه‌ها از حیوان به انسان ها نیز قابل انتقال می‌باشد.

این مریضی بیشتر از طریق گوشت به انسان‌ها انتقال می‌ یابد.بیشتر قصابان و فروشندگان مواشی که در تماس مستقیم با گوشت و خود حیوانات قرار دارند را مصاب میکند.

نوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *