افغانستان

افغانستان  راهکارتازه‌یی درجهت رشد و انکشاف میوه‌جات آغاز کرده‌است

میرویس خوگیانی مشاور مقام وزارت زراعت، آبیاری و مالداری  به نمایندگی از این وزارت جهت اشتراک در ورکشاپ بین المللی آموزشی، تحقیق و ترویج میوه جات که با حضورنمایندگان ۲۸ کشور در چین برگزار می‌شود به آن کشورسفر کرده است.

میرویس خوگیانی مشاور مقام وزارت زراعت، آبیاری و مالداری  به نمایندگی از این وزارت جهت اشتراک در ورکشاپ بین المللی آموزشی، تحقیق و ترویج میوه جات که با حضورنمایندگان ۲۸ کشور در چین برگزار می‌شود به آن کشورسفر کرده است.

این ورکشاپ  آموزشی با حضور متخصصین زراعت ۲۸ کشور به خصوص کشورهای پاکستان، بنگلدیش، نیپال، فلپین، منگولیا، ایران، کشورهای آسیای مرکزی، کیوبا، کولمبیا، مصر و افغانستان در چین برگزار می‌شود که هدف آن انتقال تجارب آموزشی تحقیقاتی و ترویجی بالای انواع مختلف میوجات و

شریک سازی تجارب با یکدیگر می‌باشد. این مطلب رامولوی مصباح الدین مستعین رئیس اطلاعات وآگاهی عامه وسخنگوی وزارت زراعت، آبیاری ومالداری درمصاحبه ای به خبرنگارمااظهارداشته گفت: در این ورکشاپ متخصصین در برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی در مورد میوجاتی مثل: ستروس باب، کیوی، ام و کیله صحبت میکنند و تجارب شان را با هم شریک می سازند. طوری که افغانستان نیز راهکارومسیر تازه ای را جهت رشد و انکشاف میوجات آغاز کرده است به نمایندگی از افغانستان میرویس خوگیانی مشاور مقام وزارت زراعت در ورکشاپ متذکره اشتراک می نماید.

از سوی دیگر مستعین در بخش دیگری از سنخانش راجع به فعالیت های عمده وزارت زراعت آبیاری و مالداری که در این اواخر صورت گرفته صحبت کرده گفت: جلسه هيئت تخنیکی به منظورجلوگیری از غصب زمین‌ وبازپس گیری آن درولایت جوزجان به ارتباط دوهزار۸۵۰ جریب زمین روزقبل دایر شد. در این جلسه هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین ولایت جوزجان در مورد۲۸۵۰ جریب زمین قریه‌جات، پل خراسان، خواجه برهان شهر شبرغان بحث و تبادل نظر کرده و اسناد موجود را به بررسی گرفتند.

در جلسه هیئت تخنیکی روسای زراعت، عدلیه، مستوفیت،  شهرسازی،  شاروالی، ارشادحج و اوقاف، اقوام و قبایل، نظارت و تعقیب فرامین، قوماندانی امنیه، آمریت قضایای امارت، مدیریت عمومی کدستر، اعضای مسلکی قضایای امارت و تیم فنی کدستر حضور داشتند.

در همین حال وی از توزیع وسایل باغچه های خانگی به بیش از یک هزار زن در ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر خبرداده گفت: برای یک هزارو ۲۹ خانم‌ در ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر در هماهنگی باریاست زراعت آن ولایت از سوی سازمان خوراک و زراعت ملل متحد  وسایل باغچه‌های خانگی توزیع میشود. این وسایل شامل بیل، کدمن، چنگالک و آب پاش می‌باشد که به ولسوالی متذکره انتقال گردیده و قرار است تا در روزهای آینده به خانم‌هایی که قبلاً سروی و شناسائی گردیده بودند جهت ایجاد باغچه‌های خانگی توزیع شود.

وی اضافه کرد: بلاً برای این خانم‌ها تخم ۸ نوع سبزیجات نیز توزیع گردیده بود.

این پروژه به کمک مالی سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد توسط ریاست زراعت پنجشیر تطبیق می‌گردد و قرار است در سطح ولایت تطبیق شود.

نوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *