افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر به پاکستان: بازگشت اجباری مهاجرین افغان و بدرفتاری با آنان را پایان دهید

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که دولت پاکستان برای وادار کردن مهاجرین برای بازگشت به افغانستان از تهدید، بدرفتاری و بازداشت استفاده می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که دولت پاکستان برای وادار کردن مهاجرین برای بازگشت به افغانستان از تهدید، بدرفتاری و بازداشت استفاده می‌کند.

این نهاد در بیانیه‌ای روز سه شنبه گفت که بسیاری از افغان‌هایی که در معرض خطر اخراج هستند، در انتظار انتقال به ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و کانادا هستند.

حکومت موقت پاکستان در سوم اکتوبر اعلام کرد که همه مهاجرانی که بدون وضعیت قانونی در پاکستان زندگی می کنند، ۲۸

روز فرصت دارند تا داوطلبانه آن را ترک کنند در غیر این صورت با اخراج مواجه خواهند شد.

دیده بان حقوق بشر گفت درخواست‌های گسترده مقامات پاکستانی برای اخراج دسته‌جمعی باعث افزایش خشونت پولیس علیه افغان‌ها از جمله آزار و اذیت، حمله و بازداشت خودسرانه شده است.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیده بان حقوق بشر، گفت: «مهلت اعلام شده پاکستان برای بازگشت افغان ها منجر به بازداشت، ضرب و شتم و اخاذی شده است و هزاران افغان را نسبت به آینده خود در هراس قرار داده است.»

خالق عاطفی، یک پناهجوی افغان در اسلام آباد گفت که حتی افغان هایی که در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ثبت نام کرده اند، از بازداشت یا اخراج مصون نیستند. او گفت: «در همه جا ایست بازرسی پولیس وجود دارد. حتی اگر ویزه معتبری داشته باشید، باز هم به حوزه پولیس منتقل خواهید شد و در بیشتر موارد برای آزاد شدن باید رشوه بدهید.»

او گفت که در بیشتر موارد، پناهجویان افغان مجبور بودند بین ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار روپیه پاکستانی به پولیس پاکستان رشوه بپردازند.

دیده‌بان حقوق بشر گفت که اخراج‌ افغان‌ها تعهدات پاکستان به‌عنوان یکی از طرف‌های کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه و بر اساس اصل عرفی حقوق بین‌الملل مبنی بر ممنوعیت بازگرداندن مهاجرین نقض می‌کند.

دیده بان حقوق بشر گفت که دولت پاکستان باید به بدرفتاری پولیس علیه پناهجویان افغان پایان دهد، ضرب الاجل اخراج اول نومبر را کنار بگذارد و با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای از سرگیری ثبت نام پناهجویان افغان همکاری کند.

این نهاد از دولت های ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و کانادا خواست تا اسکان مجدد افغان‎ها در پاکستان را که به ویژه در معرض خطر هستند، تسریع بخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *