افغانستان

برای ده‌ها یتیم و معلول زمینه فراگیری حرفه فراهم شد

وزارت امور شهدا و معلولین‌امارت اسلامی‌افغانستان در مرکز حمایوی ورثه شهدا و معلولین برنامه‌آموزش‌ های‌ حرفوی را که شامل خیاطی، جنراتور سازی، تخنیک  

وزارت امور شهدا و معلولین‌امارت اسلامی‌افغانستان در مرکز حمایوی ورثه شهدا و معلولین برنامه‌آموزش‌ های‌ حرفوی را که شامل خیاطی، جنراتور سازی، تخنیک

موتورسایکل، کمپیوترسازی، مبایل سازی و یخچال سازی می‌باشد؛ برای یتیمان و افراد دارای معلولیت به همکاری موسسه‌ی(HHRD) یا helping hand for relief development افتتاح نمود.

در این برنامه که مقامات وزارت شهدا و معولین، یتیمان و ورثه‌ی شهدا کشور حضور داشتند افتتاح‌ آموزش‌های‌ حرفوی را گام نیک و در خورِ ستایش برای ورثه شهدا دانسته و باورمند اند که چنین برنامه‌ها می‌تواند ورثه‌ی شهدای‌ کشور را در قسمت فرا گیری‌حرفه و خودکفایی و حمایت‌خانواده های ورثه‌ی شهدا کمک نماید.

عبدالحکیم حقانی سرپرست وزیر وزارت شهدا و معلولین امارت اسلامی افغانستان کمک و همکاری برای باز ماند‌گان شهدای کشور را وظیفه و مسئولیت امارت اسلامی افغانستان دانسته و می‌گوید: «کمک و همکاری‌ برای یتیمان و معلولین‌کشور وظیفه‌ امارت اسلامی افغانستان بوده چون یتیمان مثل‌سایر افراد جامعه برای خوراک، پوشاک و آینده خوب نیاز دارند.»

آقای حقانی با اشاره به تاریخ اسلام می‌گوید که پیامبران در زمان شان در بخش‌های زراعت، آهنگری و نجاری کار کرده‌اند بناً پیدا کردنِ رزقِ حلال از طریق کسب خود عبادت و شغل پیامبری‌است. و از سوی دیگر سرپرست وزیر وزارت شهدای و معلولین کشور کسب حرفه در بخش‌های مختلف را نیازمند جامعه می‌داند و می‌گوید برای خودکفایی کشور باید در بخش‌ حرفه توجه‌ی جدی صورت گیرد.

انجنیر عبدالله فیصل، رئیس موسسه‌ی (helping  hand for relief development) یتیمان و معلولینی را که قرار است  به فرا گیری حرفه بپردازند مخاطب قرار داده گفت: « شما از این‌ فرصت که برای تان مساعد گردیده درست‌ استفاده نمایید و بعداز فراگیری و فراغت از کورس‌‌های کوتاه مدت شما می‌توانید در جامعه شغل داشته باشید و خانواده‌ای تانرا از طریق شغل تان کمک مالی‌‌نمایید»

این درحالیست که حدود چهار دهه می‌شود که در افغانستان جنگ‌های خانمانسوز جریان داشت و شوربختانه درافغانستان خانواده‌ای را سراغ‌نداریم که یک عضوی‌خانواده‌ای خود را در جنگ‌های چهار دهه‌ی اخیر از دست نداده باشد و یا معلول نشده باشد. پدیده جنگ‌ باعث شد تا اکثر خانم‌ها شوهر شانرا از دست‌ بدهند و خود و فرزندان‌ شان‌  در بی‌‌‌سرپرستی قرار گیرند. آمار معلولین در کشور نیز گراف بالای‌ بخاطر جنگ‌های سالهای اخیر دارد و‌ اکثراً قادر به انجام کار‌های فزیکی‌ نیستند.

ببرک قیومی – اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *