اجتماعی

قاچاق انسان به عنوان جرایم سازمان‌یافته درجهان

مقدمه: طوریکه هویداست در طول تاریخ، بشر بنابر اهداف و مقاصد مختلف در جامعه بشری گاهی به عنوان فرد و گاهی به عنوان جمعیت و گروه ازمکانی به مکانی دیگر مسکن گزین شده اما امروز این مسکن گزینی ها اشکال جدیدی را به خود گرفته است. با شکل گرفتن دولت های ملی گرا، نا برابری های اجتماعی، اقتصادی وچالش های امنیتی این پدیده را دگرگون ساخته است.

ترتیب کننده: سمونیار ماستر وحید الله «عظیمی»

مقدمه: طوریکه هویداست در طول تاریخ، بشر بنابر اهداف و مقاصد مختلف در جامعه بشری گاهی به عنوان فرد و گاهی به عنوان جمعیت و گروه ازمکانی به مکانی دیگر مسکن گزین شده اما امروز این مسکن گزینی ها اشکال جدیدی را به خود گرفته است. با شکل گرفتن دولت های ملی گرا، نا برابری های اجتماعی، اقتصادی وچالش های امنیتی این پدیده را دگرگون ساخته است. امروزه جابجای انسان فقط ناشی ازتلاش فردی یا جمعی آنان برای بهبود وضعیت شان نیست بلکه مجموعه ای ازعوامل تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی واجتماعی این روند را تحت تاثیرقرارداده است. درنیمه دهه ۱۳۷۰ هجری پدیده قاچاق انسان درشمار روندهای کلی مهاجرت به شمارمی آمد، اکنون بی تردید شکل جدید ازبرده داری مُدرن درجهان است، طبق آمارهای سال ۱۳۸۳ سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارانسان درمیان کشورهای جهان، به منظور کار اجباریforced labor ، کارخانگی domestic servitude  یا سوء استفاده جنسی sexual exploitation قاچاق می شوند و یکی ازجرایم سازمان یافته همین قاچاق انسان بوده که پس ازتجارت مواد مخدر و اسلحه سالانه  ۷ تا ۱۰ میلیارد دالرسود آوری دارد، در واقع کشف آمریکا در ۱۴۹۲م توسط کرستف کولمب کاشف هسپانوی را میتوان به جستجوی تاریخی برای یافتن بازارهای جدید مربوط دانست، همچنان نیروی کاری ارزان کشورهای صنعتی اولین مقدمه برای تسلط همه جانبه بر جان و زندگی انسانها گردید و باعث شد تا نظام برده داری جدید شکل گیرد.

اصل موضوع: قاچاق انسان به عنوان جرایم سازمانیافته درجهان

الف: معرفی جرایم سازمانیافته منحیث پدیده جرمی: یکی ازمسائل مبرم وحاد عصر امروزی همانا جرایم سازمان یافته بشمار میرود که گریبان گیر جوامع بشری است. دارای منافع اقتصادی فوق العاده بوده که این منافع از طریق جرایم مواد مخدر اختطاف و قاچاق زنان، اطفال، تجارت غیر قانونی سلاح، گروگان گیری و غیره اکمال میگردد.  این جرایم سد پیشرفت و تعالی جامعه بشری شده میتواند ومبارزه باجرایم مذکور به سطح بین المللی در محراق توجه قرار داشته که در سال 2000 میلادی با اشتراک ۱۲۵ کشور در سازمان ملل متحد، کنوانسیون مبارزه علیه جرایم سازمان یافته تصویب گردید. گرچه جرم سازمان یافته تعریف مشخص که مورد تایید تمام علماقرارگرفته باشد موجود نیست ولی بازهم در زمینه تعریف رابرگزیده ایم .

ب) تعریف جرایم سازمانیافته: عبارت از اقدامات جرمی است که توسط گروهی از افرادیکه تعامل اجتماعی نزدیک به هم داشته وبر یک مبنای سلسله مراتبی باحد اقل سه سطح رهبری (رهبر، سرگروه، اعضای معمولی) سازماندهی وهدف آنان به دست آوردن منفعت و قدرت از طریق فعالیت های مشروع و نامشروع میباشد.

ج) تعریف جرم قاچاق: کلمه قاچاق از زبان ترکی است وبه معنی گذاراندن یا عبورکردن است و دراصطلاح به معنای غیرمجازوغیرقانونی وارد کردن، خارج کردن، حمل کردن یا توزیع کردن اموال، ارزها، مواد مخدر، سلاح ودیگر موارد مشابه بین کشورها یا مناطق اقتصادی مختلف است، همچنان وارد کردن یا خارج کردن غیرقانونی اموال یا افراد ازیک کشور به کشوردیگرمیباشد. این فعالیت دربسیاری ازکشورها به عنوان جرم شناخته شده وبا مجازات های سنگینی همراه است.

د) قاچاق انسان چیست؟: عبارت است از استخدام، حمل و نقل، انتقال، پناه دادن یا دریافت افراد از طریق زور و فریب برای بهره برداری از آنها برای منفعت گروه های سازمان یافته جرمی میباشد. مردان، زنان و کودکان در هر سنی و با هر پیشینه ای در سراسر جهان میتوانند قربانی این جنایت شوند که در هر منطقه از جهان رخ می دهد. قاچاقچیان اغلب از خشونت یا نمایندگی های کاریابی تقلبی و وعده های جعلی درمورد تحصیل و فرصت های شغلی برای فریب قربانیان خود استفاده می کنند.

هه) تعریف قاچاق انسان: عبارت از خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت مجاز یا غیرمجاز فرد یا افراد از مرز‌های کشور با اجبار و اکراه یا تهدید و نیرنگ و یا با سوء استفاده از قدرت یا موقعیت خود یا سو استفاده از وضعیت فرد یا افراد یاد شده، به قصد فحشا یا برداشت اعضا و جوارح بدن( قلب، کبد، ریه، کلیه یا گرده، پوست وغیره)، بردگی و ازدواج میباشد.

و) اهداف قاچاق انسان: هدف از اجرای این عمل جنایتکارانه، عموماً انتقال و دریافت انسانها به منظور وادار نمودن به تن فروشی، مجبور ساختن به کارهای سخت و طاقت فرسا و در برخی موارد اجرای اعمال غیر انسانی میباشد. این پدیده که امروز در قالب نوعی تجارت انجام می شود پس از قاچاق اسلحه و مواد مخدر سومین تجارت غیر قانونی در دنیا به شمار می آید که متاسفانه در سطحی نگران کننده در حال اجراست.

ز) اشکال قاچاق انسان: مانند استثمارجنسی، استثمارنیروی کار، جنایت اجباری، بهره برداری ازتکدی گری، عمل غیرقانونی اعضای بدن میباشد که ذیلا توضیح میگردد.

  1. 1. استثمار جنسی: قربانیان استثمار جنسی برای به دست آوردن پول برای استثمارگر مجبورند خدمات جنسی را انجام دهند. استثمارگر میتواند قربانی خود را با وعده اموال، پول یا زندگی بهتر مجبور، یا متقاعد کند. این نه تنها در فحشا، بلکه در صنعت پورنوگرافی، خدمات اسکورت و اینترنت نیز اتفاق میافتد.
  2. 2. استثمار نیروی کار: قربانیان باید در شرایط مغایر با کرامت انسانی کار کنند، ساعات بسیار طولانی با حقوق کم یا بدون حقوق در شرایط بد، آنها اغلب منزوی هستند ویا برای غذا، مسکن، دسترسی به مراقبت های صحی ویا تماس های اجتماعی به کارفرمای خود وابسته هستند. قربانیان استثمار نیروی کار تقریباً در همه بخش‌ها (رستورانت ها، زراعت، ساخت ‌وساز وغیره) کار میکنند.
  3. 3. جنا یت اجباری: قربانیان جرایم اجباری موظف اند بر خلاف میل خود و به نفع دیگری مرتکب جنایت شوند. استثمارگر از خشونت، فریب، اعتیاد به مواد مخدر یا بدهی استفاده میکند تا بر قربانی خود کنترل داشته باشد و او را مجبور به ارتکاب اعمال غیرقانونی کند و این روند اغلب در باندهای جوانان اتفاق میافتد.
  4. 4. بهره برداری از تکدی گری: قربانیان باید برای سود استثمارگر، که اغلب یکی از اعضای خانواده، عضوی از قبیله آنها یا یک شبکه است، التماس کنند. تحت کنترل و فشار مستمرهستند و در صورت عدم جمع آوری پول، خشونت و تهدید را تحمل میکند.
  5. 5. عمل غیر قانونی اعضای بدن: قربانیان برای اعضای بدن مورد استثمار قرار میگیرند. استثمارگران آنها را فریب میدهند تا اعضای بدن خود را در بدل پول اندک، با وعده های دروغین ویا خشونت «بفروشند» و هنگام فروش مجدد آن مبلغ هنگفتی به دست میآورند.

ح) شیوع وگسترش قاچاق انسان درجهان: قاچاق انسان جنایت علیه بشریت، تجارت پر سود غیرقانونی و غیراخلاقی است که وجوه وابعاد مختلفی دارد ودرسطح جهان به ویژه در آمریکا و اروپا در جریان است که تاثیری منفی بر زندگی فقیرترین و آسیب پذیرترین مردم جهان دارد و قربانی می‌گیرد، براساس گزارش جهانی سازمان ملل متحد برای مبارزه با مواد مخدر، جرم سازماندهی شده قاچاق انسان، فساد وسایر جریم بین المللی دیگر«UNODC»، درچندین سال اخیر حدود ۵۰ هزار قربانی قاچاق انسان توسط ۱۴۸ کشور شناسایی شده که ۵۰ درصد آن  برای بهره کشی جنسی قاچاق شده و ۳۸ درصدآن برای کار اجباری مورد استثمار قرار گرفتند ، که زنان ۴۶ درصد و دختران ۱۹ درصد از کل قربانیان قاچاق را تشکیل میدهند.

ط) کودکان قربانیان اصلی قاچاق انسان در جهان: به گزارش« youth-underground» ، در هر ساعت حدود ۱۳۰ نفر در سراسر جهانی قربانی تجارت قاچاق انسان میشوند و به عوض هر هزار نفر در جهان ۵.۴ قربانی قاچاق انسان وجود دارد؛ در مجموع ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به عنوان برده زندگی میکنند. قاچاق کودکان نوعی برده داری مدرن است و برای کار خانگی، عضویت در باندهای جنایتکار و حتی فرزندخواندگی قاچاق می‌شوند.که قربانیان اصلی آن عمدتا افراد زیر ۱۸ سال هستند و از هر ۴ قربانی قاچاق انسان یک نفر کودک است. وتقریبا ۳۰ میلیون کودک در ۳۰ سال گذشته، دوران کودکی خود را به دلیل قربانی شدن در تجارت قاچاق انسان از دست دادند.

ی) قاچاق انسان و تکنالوژی: عوامل زیادی قربانیان بالقوه قاچاق انسان را در برابر این جنایت آسیب پذیر می‌ کند که مهم ترین آن اینترنت است؛ به این معنا که قاچاقچیان انسان برای فریب این قربانیان بالقوه از روش‌های مختلف فریب، یا ارعاب در فضای آنلاین استفاده میکنند.

 

نتیجه گیری: ازموارد فوق چنین استنباط میگردد که حرکت گروه ازانسان ها ازمکانی به مکانی دیگر درتاریخ بشرهمواره وجود اشته است، اما امروزقاچاق انسان شکل جدید ازبرده داری مدرن درجهان است، وشکل گرفتن دولت های ملی، نا برابری های عظیم اجتماعی، اقتصادی وچالش های امنیتی این پدیده را دگرگون ساخته است. طبق آمارهای موجود سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارانسان درمیان کشورهای جهان، به منظور کار اجباری، کارخانگی، یا سوء استفاده جنسی قاچاق می شوند، که ۵۰ درصد آن  برای بهره کشی جنسی قاچاق شده و ۳۸ درصدآن برای کار اجباری مورد استثمار قرار گرفتند، که زنان ۴۶ درصد و دختران ۱۹ درصد از کل قربانیان قاچاق را تشکیل می‌دهند، ودرهرساعت حدود ۱۳۰ نفر در سراسر جهانی قربانی تجارت قاچاق انسان می‌شوند، در مجموع ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به عنوان برده زندگی میکنند. که قربانیان اصلی آن عمدتا افراد زیر ۱۸ سال هستند و از هر ۴ قربانی قاچاق انسان یک نفر کودک است. که قاچاقچیان انسان بیشتربرای فریب این قربانیان بالقوه از روش‌های مختلف فریب، یا ارعاب در فضای آنلاین استفاده می‌ کنند. این پدیده که امروز به عنوان یکی ازجرایم سازمان یافته پس ازتجارت مواد مخدر و اسلحه سالانه  ۷ تا ۱۰ ملیارد دلارسود آوری دارد ودرقالب نوعی تجارت انجام می شود پس از قاچاق اسلحه و مواد مخدر سومین تجارت غیر قانونی در دنیا به شمار می آید که متاسفانه در سطحی نگران کننده در حال اجراست.

منابع ماخذ:

الف) کتاب ها:

  1. 1. عارفی پوهیالی سمونیارحمیدالله ،جرایم سازمان یافته، سال ۱۳۹۶ .

ب) انترنیت:

  1. 1. http://fa.m.wikipedia
  2. 2. https://bankmaghaleh.ir
  3. 3. http://www.sid.ir
  4. 4. http://media.farsnews.ir
  5. 5. https://www.stophumantrafficking.be
  6. 6. http://www.tabnak.ir
  7. http://www.habilian.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *