افغانستان

ارزگان؛ خط اول جنگ به تفریح‌گاه تبدیل شده است

ولایت ارزگان، چند سال پیش خط اول جنگ بود و در هر منطقه ولسوالی‌های آن، صدای سلاح‌های سبک و سنگین شنیده می‌شد، اما این‌روزها به بیشتر این مناطق جنگ‌زده، مردم برای تفریح سفر می‌کنند.

ولایت ارزگان، چند سال پیش خط اول جنگ بود و در هر منطقه ولسوالی‌های آن، صدای سلاح‌های سبک و سنگین شنیده می‌شد، اما این‌روزها به بیشتر این مناطق جنگ‌زده، مردم برای تفریح سفر می‌کنند.

یکی از این مناطق، منطقه مزاربابا در ولسوالی چوره است در آن درختان مختلف به‌چشم می‌خورد و چشمه‌های آب شیرین در این منطقه جاری است.

عبدالقدیر؛ باشنده منطقه مزاربابا می‌گوید که صدای آب در این منطقه، برای انسان آرامش می‌دهد.

وی افزود:” این منطقه مزاربابا نام دارد، اینجا درختان زیبا و چشمه‌های آب سرد وجود دارد. یک زمانی هیچ‌کس به این منطقه رفت‌وآمد نمی‌کرد، زیرا اینجا میدان جنگ بود، اما الحمدالله اکنون همه‌روزه، صدها تن اینجا می‌آیند و میله می‌کنند.”

منطقه چشمه سیاه در ولسوالی چوره هم یکی از مناطقی‌ست که شمار زیادی از شهروندان کشور برای تفریح سفر می‌کنند، اما در قریه‌های اطراف آن، هنوز هم نشانه‌هایی از جنگ، مانند خانه‌های تخریب شده، به‌چشم می‌خورد.

شیرولی که در کنار یک بند آب در منطقه چشمه سیاه نشسته است، گفت:” دوستان در سه موتر اینجا آمده‌ایم، تفریح‌گاه و جای بسیار زیبا است، هرجمعه می‌آییم و مردم زیادی به اینجا می‌آیند، منطقه بسیار سرد است.”

جمعه‌گل همت که یک‌جا با خانواده‌اش، برای تفریح به ولسوالی چوره سفر کرده است، می‌گوید که مناطق زیبای این ولسوالی، برای تفریح خانواده‌ها جای مناسب است.

اما به گفته او راه‌های منتهی به این مناطق خامه است و سهولت‌ها برای بود‌وباش مردم از طرف شب، در آن وجود ندارد.

همت گفت:” به‌خاطر امنیت اینجا مردم زیادی آمده‌اند، در گذشته از ولایت کندهار هیچ‌کس اینجا نمی‌آمد زیرا ناامنی بود، راه آن بسیار خراب است که باید ترمیم شود، اگر مشکل هوتل‌ها هم حل شود بهتر خواهد شد، اینجا هیچ چیز پیدا نمی‌شود.”

از سویی هم محمد طاهر؛ دیگر گردشگر که به ولسوالی چوره ولایت ارزگان، به‌خاطر تفریح آمده است، گفت:” خواست ما این است که اینجا مسجد و محل بودوباش از طرف شب ساخته شود، اینجا یک تفریح‌گاه بسازند، اکنون اگر یک چیز نیاز داشته باشیم نمی‌توانیم اینجا پیدا کنیم، راه هم بسیار خراب است و باید ترمیم شود.”

با این حال، والی ارزگان می‌گوید، برای مرکز پیشنهاد کرده است تا مناطق تفریحی این ولایت که علاقمندان زیاد دارند، به پارک‌های ملی تبدیل شوند.

مولوی علی‌جان احمد، گفت:” ما در ولسوالی چوره ولایت ارزگان مکان‌های زیبا داریم که بسیار سرد است، اینجا باید به نام پارک ملی یاد شود، تا اکنون در این مکان‌ها هیچ کار نشده است، من خودم این جاها را دیده‌ام و مشکلات مربوط به آنها را با مرکز شریک ساخته‌ام، یک مکان نیست بلکه چندین مکان است که ما سروی کرده‌ایم و مشکلات شان را حل خواهیم ساخت، در این زمینه متعهد هستیم.”

گفتنی‌ست که پس از سقوط حکومت پیشین و تامین امنیت، شمار زیادی از شهروندان کشور به سیاحت پرداختند و ولایت ارزگان نیز شاهد حضور شمار زیادی از گردشگران بوده است.

بر اساس معلومات مقام‌های ولایت ارزگان، در کنار ولسوالی چوره، در ولسوالی‌های خاص ارزگان، چهارچینو، دهراوود و گیزاب هم مکان‌های وجود دارد که دارای طبیعت زیبا بوده و با سرمایه‌گذاری اندک، برای جذب گردشگران موثر خواهند بود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *