افغانستان

هشدار ملل متحد: جهان برای موج بسیار شدید گرما آماده شود

در حالیکه کشورهای نیم‌کره شمالی با موج گرمای سوزان دست و پنجه نرم می‌کنند، ملل متحد تازه هشدار داد که جهان باید برای رویارویی با امواج گرمای شدید آماده شود.

 

در حالیکه کشورهای نیم‌کره شمالی با موج گرمای سوزان دست و پنجه نرم می‌کنند، ملل متحد تازه هشدار داد که جهان باید برای رویارویی با امواج گرمای شدید آماده شود.

مقامات صحی از امریکای شمالی گرفته تا اروپا و آسیا زنگ خطر را به صدا درآورده و از مردم می‌خواهند که آب بنوشند و از آفتاب سوزان خود را در امان نگه‌دارند که بیانگر عواقب شدید تغییرات اقلیمی در جهان است.

جان نایرن، مشاور ارشد سازمان جهانی هواشناسی ملل متحد، به خبرنگاران گفت: «شدت این رویدادها ادامه خواهد داشت و جهان باید برای موج‌های گرمای شدیدتر آماده شود.»

موج گرما یکی از مرگبارترین آفات طبیعی است که سالانه صدها هزار نفر بر اثر عوامل قابل پیشگیری مرتبط با آن جان خود را از دست می‌دهند.

نایرن هشدار داد که خطرات صحی ناشی از افزایش گرما به ویژه برای شهرنشینان و جمعیت مسن به سرعت در حال رشد است.

 

مشاور ارشد سازمان جهانی هواشناسی ملل متحد گفت که در کوتاه مدت پدیدهٔ ال‌نینو که اخیراً اعلام شده است «تنها انتظار می‌رود وقوع و شدت رویدادهای گرمای شدید را تقویت کند.»

ال‌نینو یک پدیدهٔ طبیعی اقلیمی است که با گرمای سرتاسری در جهان، خشک‌سالی در برخی مناطق و بارندگی شدید در برخی دیگر ساحات جهان ربط دارد. ال‌نینو هر دو تا هفت‌ سال بعد رخ داده و برای نه تا ۱۲ ماه ادامه می‌یابد.

ملل متحد روز سه شنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) گفت که ال‌نینو در راه است و ۹۰ درصد امکان دارد که تا نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۳ در سرتاسر جهان ادامه داشته باشد.

نایرن با اشاره به تعدد موج‌های گرما در نیم‌کرهٔ شمالی که نسبت به دهه ۱۹۸۰ شش برابر افزایش یافته است، به خبرنگاران گفت: «این روند هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد.»

نایرن گفت که بلند رفتن دمای شبانه نسبت به حداکثر دمای روز نگران‌کننده‌تر است. او افزود: «تکرار دمای بلند در شب به ویژه برای سلامت انسان خطرناک است، زیرا بدن قادر به بازیابی گرمای پایدار نیست. این منجر به افزایش موارد حمله قلبی و مرگ می شود.»

کارشناسان می گویند که تغییرات اقلیم ساختهٔ دست انسان، امواج گرما را تشدید می‌کند، دمای بالاتر را به همراه می‌آورد و همچنین سیستم‌های هوای گرم را برای مدت طولانی تری بر فراز مکان‌ها نگه‌می‌دارد.

نایرن در پاسخ به این سوال که برای مقابله با این موضوع چه باید کرد، گفت که این پیام «ساده» است: «سوخت‌های کاربن را متوقف کنید، فقط همه چیز را برقی بسازید».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *