افغانستان

واکنش امارت اسلامی در باره اظهارات تازه مقامات ایرانی

مقام‌های امارت اسلامی در واکنش به اظهارات تازه برخی مقامات ایرانی در مورد حق‌آبه آن کشور از دریای هلمند، می‌گویند که بر اساس معاهدهء سال 1351، حق آبه ایران تأمین می‌شود و

مقام‌های امارت اسلامی در واکنش به اظهارات تازه برخی مقامات ایرانی در مورد حق‌آبه آن کشور از دریای هلمند، می‌گویند که بر اساس معاهدهء سال 1351، حق آبه ایران تأمین می‌شود و نگرانی مقامات آن کشور بی‌جا است. این درحالی است که محمود احمدی بیغش، عضو كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس ایران گفته است که ۱۰ میلیون مهاجر افغان در آن کشور ده‌ها برابر حق‌آبه‌ی ایران از دریای هلمند، آب را مصرف می‌کنند و باید افغانستان حداقل به میزان مصرف سالیانه‌ی این مهاجران « آب هلمند را باز بگذارد.
به تاز‌گی محمود احمدی بیغش، عضو كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس ایران مدعی شده است که ۱۰ میلیون مهاجر افغان در آن کشور ده‌ها برابر حق‌آبه‌ی ایران از دریای هلمند، آب را مصرف می‌کنند.
او افزوده که حکومت کنونی افغانستان حداقل به میزان مصرف سالانه‌ی شهروندان خود آب هلمند را باز بگذارد.
همچنان حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل، در گفت‌و گو با تلویزیون دولتی ایران گفته است که ایران آب کمتری از دریای هلمند دریافت کرده است.
وی حل این مشکل را با امارت اسلامی از اولویت‌های کاری خود دانسته وگفته است که در سال جاری تلاش می‌کند تا این مشکل را حل کند.
اما بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به اظهارات این مقام ایرانی چنین پاسخ می‌دهد:”باید بگویم که بر اساس معاهدهء سال 1351، حق‌آبه ایران تأمین می‌شود. ولی آفات طبیعی و خشکسالی، هردوکشور را متاثر ساخته است. بهتر خواهد بود که مسئولین دولتی و متخصصین ایران در این رابطه با ادارات ذیربط امارت اسلامی تفاهم داشته باشند تا قناعت شان حاصل شود.»
از سویی هم ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این گفته‌های عضو کمیسیون امنیت ملی ایران چنین می‌گوید:”درمسئله حق‌آبه ایران، موضع امارت اسلامی واضع است. ما همیشه تاکید نموده ایم که حکومت افغانستان متعهد به تحقق معاهدهء سال 1351 است . امارت اسلامی خواهان ایجاد روابط خوب با کشورهای همسایه است و از این کشورها هم می‌خواهد که در این خصوص متعهد باشند.»
با این حال شماری از مبصرین سیاسی به این باورند که تهران می‌خواهد از مهاجرین افغان برای برآورده شدن خواست شان در خصوص حق‌آبه، منحیث یک اهرم فشار استفاده کند.
حمیدالله هوتک، مبصر سیاسی درمورد می‌گوید:«مهاجران افغان که در ایران زند‌گی می‌کنند، درمقابل آبی که مصرف می‌کنند، عرق می‌ریزند و کار می‌کنند. ایران آب را به آنان مفت نمی‌دهد، بلکه درمقابل پول می‌گیرد.»
عبدالشکوردادرس، یکتن دیگر از تحلیل‌گران، چنین اظهاراتی را از سوی مقامات ایرانی برخلاف تمام قوانین بین‌المللی مهاجرت می‌داند.
«ایران سال‌هاست که تحت نام مهاجران افغان، از سازمان‌های بین‌المللی پول می‌گیرد، اما حال می‌خواهد که از مجبوریت مهاجران افغان، منحیث وسیله فشار در برابر حکومت افغانستان استفاده کند.»
مبصرین سیاسی همچنان می‌گویند، تهران یگانه کشوری نیست که از مهاجران افغان منحیث اهرم فشار بر کابل استفاده می کند، بلکه پاکستان وسایر کشورهای همسایه نیز گا‌ه گاهی برای تحقق اهداف سیاسی شان، ازمجبوریت مهاجران افغان علیه حکومت افغانستان استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *