صحت

دیسک کمر و درمان آن  به شیوه های نوین بدون جراحی

در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری بالشتک هایی ژلاتینی یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحاً در کمر به آنها دیسک کمر  گفته می شود. دیسک کمر یا به عبارت صحیح تر فتق دیسک کمر به انگلیسی lumbar disc hernistion گفته می شود.

احمد ساحل

در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری بالشتک هایی ژلاتینی یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحاً در کمر به آنها دیسک کمر  گفته می شود. دیسک کمر یا به عبارت صحیح تر فتق دیسک کمر به انگلیسی lumbar disc hernistion گفته می شود.

كمر انسان دارای  5 مهره کمر است، كه در پایین آنها نیز استخوان مثلثی‌ شكلی به نام استخوان خاجی و پایین تر از استخوان خاجی، استخوان دنبالچه قرار گرفته است. بنابراین در ناحیه كمر تعداد دیسک های بین مهره ای 5 عدد می باشد. وظیفه اصلی دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گیر بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشارهایی را كه به ستون فقرات وارد می‌شود را جذب می‌كند و همچنین کمک در بهبود حركت بین مهره‌ها می نماید. بنابراین همه افرادی که دیسک کمر دارند و منظور این است که فتق  دیسک کمر  یا بیرون زدگی دیسک کمر دارند.  البته دیسک کمر یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد که در عین حال قابل درمان است.

علایم دیسک کمر

درد موضعی در ناحیه كمر که در بسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد!

درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین  علایم دیسک کمر مطرح می باشد. علایم دیسک کمر در پاها بسیار متغیر و در حدود ۵۰ نوع علامت مختلف است.

احساس ناتوانی یا گرفتگی در پاها و خصوصاً درد پشت زانوها.

بی حسی و ضعف عضلانی.

احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها.

احساس سوزش عضلانی.

سوزش و درد کف پا.

درمان سریع درد دیسک کمر:

در درمان سریع درد دیسک کمر ابتدا از ماساژ یخ کمر و سپس استراحت مطلق یک روزه و امپول مسکن استفاده کنیدو اگر علایم دیسک کمر رفع نشد سریعا وظرف ۴۸ ساعت به متخصص طب فیزیکی و یا کایروپراکتیک مراجعه کنید. درمان دیسک کمر در مراحل ابتدایی بسیار ساده تر می باشد. درمان سریع دیسک کمر پیشرفته بدون علایم ادراری هم حتی باید ابتدا از همین مرحله شروع شود و از ابتدا برای عموم مردم نیازی به جراحی دیسک کمر نیست.

توصیه های دکتر سپهریان در مورد ملاحظات لازم در حین درمان دیسک کمر:

کلیه بیماران مبتلا به دیسک کمر که درمان در آنها شروع می شود باید یک پروتکل کلاسیک درمان را در منزل انجام دهند تا درمان غیر جراحی دیسک کمر در آنها موثر باشد و بتوانند بدون جراحی درمان را با موفقیت به پایان برسانند. بدون انجام روش ها و توصیه های زیر درمان دیسک کمر شما ناقص است.

1- مهم ترین عامل تحریک دیسک کمر خم شدن و چرخش از کمر می باشد که ما در طول روز زیاد آن را اجام میدهیم، از این حرکت اجتناب کنید و سعی کنید از زانو خم شوید تا دیسک کمر مشکل دار مجددا تحریک نشود

2- سعی کنید برای مدت 6 تا 8 هفته از جارو کردن بپرهیزید این حالت به دلیل خم شدن های مکرر شدت دیسک کمر را تحریک می کند.

3- طولانی نشستن به شدت دیسک کمر را تحریک می کند. برای افراد تحت درمان حداکثر مدت مجاز برای نشستن 20 تا 30 دقیقه و برای افراد سالم 60 دقیقه می باشد.

4- پله یکی از تحریک کننده ترین مسایل برای شعله ور شدن و عود دیسک کمر است.

تا حد امکان از پله دوری کنید.

 

5- پیاده روی بیش از 150 متر برای بیماران مبتلا به دیسک کمر ممنوع می باشد. به تدریج با پایش درمان و بعد از کاهش التهاب دیسک کمر  پیاده روی درآب شروع می شود و بعد ان پیاده روی در خشکی شروع و به تدریج در طی چند ماه افزایش می یابد.

7_ در طول درمان دیسک کمر و 8 هفته بعد از آن سعی کنید تا حد امکان از مسافرت زمینی بپرهیزید.

8_ از نظر تاثیرات غذایی در درمان دیسک کمر سعی کنید خصوصاً در شب از غذاهای سرد مانند ماست و با درنگ و… کمتر استفاده نکنید و بر عکس غذاهای گرم را در وعده های غذایی خود بگنجانید مانند خرما.

9_ لطفا برای شروع ورزش های دیسک کمر و همچنین آب درمانی برای دیسک کمر از متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی راهنمایی بگیرید. توجه کنید که به عنوان قانون کلی ورزش های تقویتی کمر در مرحله درد ممنوع هستند.

10_ ازنظر نحوه خوابیدن بهتر است به پهلو و یا پشت بخوابید و خوابیدن بر روی تخت با دشک نسبتا سخت بهتر از خوابیدن بر روی زمین است.

11_ نشستن روی زمین برای دیسک کمر خوب نیست و آن را تحریک می کند. بهتر است بر  روی چوکی بنشینید. زاویه پشتی چوکی آن بیشتر از 110 درجه و کمتر از 95 درجه نشود.

12_ توجه کنید تنها حالتی که فشار دیسک کمر پایین می آید خوابیدن می باشد. نشستن راه رفتن و ایستادن فشار دیسک را بالا می برند، بنابراین هر گاه داخل منزل هستید و می توانید خصوصاً در 4 هفته اول تحریک دیسک کمر سعی کنید در منزل دراز بکشید.

جراحی دیسک کمر

90 درصد بیماران دیسک کمر به درمان  های غیرجراحی که توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، کایروپراکتیک و طب سوزنی و ازن درمانی … انجام می شود پاسخ می دهند. اما 10 درصد به این درمان ها جواب نمی دهند و نیاز به درمان جراحی دارند.

جراحی بسته دیسک کمر به کمک تکنیک های لیزری، RF و یا ازن درمانی از درمان های جدید با حداقل میزان عوارض بستری در بیماران محسوب می شوند. البته ممکن است از نظر شدت و وضعیت جسمانی ممکن است بیمار نیاز به جراحی دیسک کمر به صورت باز داشته باشد.

دیسک كمر  هر چند بیماری نیست كه به طور كامل قابل پیشگیری باشداما  توصیه می‌شود تمام افراد سالم از برداشتن و جا به جا كردن اشیای سنگین خصوصاً در وضعیتی که بیمار خم می باشد پرهیز كنند. برنامه ورزشی منظم نیز می تواند احتمال فتق دیسک کمر را كم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *