افغانستان

مشکلات تخنیکی و زیربنایی در گمرکات حل نشده است

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که با وجود ایجاد تسهیلات در گمرکات برای تاجران، هنوز هم مشکلات جدی پا برجا است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که با وجود ایجاد تسهیلات در گمرکات برای تاجران، هنوز هم مشکلات جدی پا برجا است.
خانجان الکوزی، عضو هیأت مدیرۀ این اتاق گفت که از لحاظ تخنیکی و زیربنایی تاجران در گذرگاه‌ها و گمرک‌ها با مشکل مواجه اند.
او گفت: «ما لابراتوارهای مجهز در آنجا (گمرک‌ها) نداریم و مشکلات است. ترازوها استندرد نیستند و بعضی هنگرها، ذخایر و سردخانه‌ها اکثراً در گمرکات وجود ندارد.»
الکوزی افزود که این مشکلات را تاجران بارها به وزارت مالیه در میان گذاشته اند، اما تا اکنون حل نشده است.
به گفتۀ الکوزی، این مشکلات در گذرگاه‌های تجارتی تورخم، دوغارون، اسلام‌قلعه، چمن و نیمروز سبب می‌شود که انتقال کالاهای تجارتی کندتر و زمان‌بر شود.
اما این عضو هیات مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری تایید کرد که برای واردات و صادرات اموال تاجران در گمرک‌ها، سیستم‌ ایجاد شده و به زودترین فرصت کالاهای تجارتی از گمرک‌ها طی مراحل می‌شود.
الکوزی اضافه کرد که در گذشته برخی حلقاتی به دلیل منافع شخصی، مانع تطبیق سیستم‌های شفاف طی مراحل اموال تجارتی در گمرک‌ها می‌شدند، اما اکنون این سیستم‌ها تطبیق می‌شود.
به گفتۀ الکوزی، در حال حاضر کالاهای تجارتی در زمان کمتر در گمرک‌ها طی مراحل و از آنجا بیرون می‌شود. او همچنان تایید کرد که اموالی که به زودی فاسد می‌شود، نخست از گمرک‌ها بیرون و سپس طی مراحل گمرکی آن به پیش برده می‌شود.
در این حال، عبدالمتین سعید، رییس عمومی گمرکات وزارت مالیه می‌گوید که برای حل مشکلات، کمیته‌ای مشترک با نهادهای سکتور خصوصی ایجاد شده است.
به گفتۀ سعید، برای جلوگیری ایجاد سهولت برای تاجران، وزارت مالیه قوانین مالیاتی را به مشورۀ سکتور خصوصی تدوین کرده است و به زودی تایید خواهد شد.
او گفت: «تمام موضوعات در قانون جدید تحت تصویب قرار دارد، کارش در مراحل نهایی رسیده، ما با سکتور خصوصی از نزدیک کار کرده‌ایم و به زودی منظور خواهد شد.»
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت نیز می‌گوید که به دنبال ایجاد تسهیلات بیشتر برای تاجران در گمرک‌ها استند.
به گفتۀ جواد، قبلاً زمانی که اموال تجارتی به گمرک‌ها می‌رسیدند، طی مراحل آن روزها را در بر می‌گرفت، اما اکنون در زمانی کمتری طی مراحل صورت می‌گیرد.
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افزود که با ایران و پاکستان گفتگوها جریان دارد تا طی مراحل اسناد گمرکی کالاهای تجارتی شبانه‌روزی شود.
عبدالسلام جواد اضافه کرد: «سهولتی را ایجاد کنیم، وقتی که مال این‌ها می‌آید، حالا هشت ساعت شیفت کاری ما است، به ۲۴ ساعته در سال جاری تصمیم داریم تبدیل بکنیم. وقتی مال می‌آید هیچ موتر ایستاد نماند، ۲۴ ساعت در سه شیفت کارمندان مختلف بیایند، کار را پیش ببرند، اسناد شان را طی مراحل بکنند، چه در باب صادرات و چه در باب واردات باشد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *