اسلامی

مولوی محمد مطهر: رمضان مبارک، ماه همدردی و همکاری با گرسنه‌گان است

ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، ماه مغفرت و آمرزش، ماه کرم و بخشش که شرف نزول یافته، فرصتی بزرگ و مهم برای کافه مسلمانان است تا برای پاکیزگی و قرب به الله متعال تلاش نمایند.

احمد خالد

ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، ماه مغفرت و آمرزش، ماه کرم و بخشش که شرف نزول یافته، فرصتی بزرگ و مهم برای کافه مسلمانان است تا برای پاکیزگی و قرب به الله متعال تلاش نمایند. مسلمان با تمسک به فرایض، احکام و واجبات و رعایت آداب خاص این ماه به تذکیه نفس اماره خویش پرداخته با عبادت و استقامت بر احکام آن به تربیت جسمانی و روحانی خویش نایل می گردد.

با توجه به فضایل این ماه بزرگ مولوی محمد مطهر خطیب مسجد خاتم الانبیاء(ص) طی صحبتی با اشاره به فضایل و حکمت های ماه مبارک رمضان در پرتو ارشادات قرآنی و احادیث نبوی(ص) چنین می گوید:

روزه به حیث رکن سوم دین مقدس اسلام در سال دوم هجری قمری بر مسلمانان فرض گردید خداوند منان در مورد فرضیت این ماه در آیات (183-185) سوره البقره می فرماید: ترجمه: (ای اهل ایمان، روزه برشما فرض گردید چنانکه بر امت های گذشته فرض شده بود تا باشد که پرهیزگار شوید. روزهای به شمار معین روزه دارید و هرکس از شما مریض باشد یا مسافر، به شمار آن از روزهای دیگر (غیرماه رمضان) روزه دارد و کسانی که روزه را به زحمت توانند داشت عوض هر روز فدیه دهند آن قدر که خوراک یک فقیر است و هرکس بر نیکی بیفزاید آن برای او بهتر است و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید. ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای بیان رهنمایی روشن وجدایی حق از باطل هرکه در یابد ماه رمضان را باید آن را روزه بدارد و هرکه مریض یا در سفر باشد از ماه های دیگر روزه  دارد که خداوند می خواهد برای شما آسانی و نمی خواهد برای شما دشواری و می خواهد تا عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنید که شما را هدایت فرمود و تا که باشد شکرگزاری کنید از عظمت دیگر این ماه شأن نزول قرآن است خداونند متعال با نزول قرآن عظیم الشان خود در این ماه برفضیلت بیشتر این ماه افزود باید قرآن را بیشتر تلاوت نموده روز را با روزه، شب های آن را با نماز و تراویح و با کمک و یاری با مستمندان و ناتوانان سپری کرد.

ماه رمضان را باید قدردانی نمود زیرا این ماه ماه خدا است که دروازه های رحمت الهی در آن باز می گردد. گناهان بنده مومن بخشیده می شود. چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می فرماید:: « چونکه ماه رمضان داخل شود، دروازه های جنت باز و دروازهای دوزخ مسدود و شیاطین به زنجیرها بسته می شوند رمضان سبب آمرزش گناهان بنده مومن می گردد.) همین گونه پیامبر بزرگوار اسلام در حدیثی دیگر می فرماید: (هرکه رمضان را از روی ایمان و برای حصول رضای خداوند جله جلاله روزه گرفت گناهان گذشته اش بخشیده می شود).

از فضایل دیگر ماه رمضان این است که با انجام فرایض این ماه روزه داران از اجر و ثواب خاص برخوردار می شوند. خداوند متعال در حدیث قدسی می فرماید: (همه اعمال فرزند آدم از وی است. به جز روزه، روزه از من است و من پاداش آن را می دهم).

اجر انجام عبادات فرضی در رمضان معادل هفتاد فرض در غیر آن؛ و عبادت های غیر فرضی در رمضان معادل عبادت های فرضی در غیر رمضان است و بنده که می خواهد با نوافل به خدا نزدیک شود اما خداوند جل جلاله دوست دارد تا بنده به ادای فرایض به او تعالی نزدیک شود از جمله عبادات در ماه رمضان است. بناءً هرکه رمضان را از روی ایمان و برای حصول رضای خداوند جل جلاله روزه گیرد مطابق به این حدیث رسول اکرم(ص) گناهان گذشته اش بخشیده میشود.

مولوی محمد مطهر مطهر در ادامه افزود:

روزه وسیله مهم شکر گذاری است. زیرا با پرهیز از لذت های سه گانه (خوردن، آشامیدن و تماس جنسی) در طول روزهای رمضان سبب می شود که انسان ارزش و قدر نعمت های الله متعال را بهتر بداند و سپاسگذار شود.

از فواید دیگر روزه، همکاری و همدردی با فقرا و گرسنگان است تا به وسیله روزه انسان به فکر محتاجان باشد از ثروت و مال خود که خداوند منان در اختیارش گذاشته با مساکین کمک ویاری رساند به خصوص در شرایط حاضر که اکثر هموطنان ما فقیر اند باید روزه داران که از اسطاعت مالی برخورداراند برای کسب اجر و ثواب بیشتر به یاری از فقرا بپر دازند

بناءً با توجه به احکام الهی و فرایض ماه مبارک رمضان لازم است با خلوص نیت به ادای فرایض خاص این ماه پرداخت که شامل موارد ذیل است.

– پابندی با احکام و فرایض روزه

– بر پایی نماز های فرضی، نوافل و تروایح

– تلاوت و قرآن عظیم الشأن

– دوری از گناه و معصیت وترک حرام

– افزودن به نیایش ودعا

– یاری و دلجویی از نیازمندان و فقرا

یک مورد را که میخواهم خاطر نشان بسازم مسئله فضیلت قبول دعا در ماه مبارک رمضان است.

احادیث زیادی زیادی از رسول مقبول ص درمورد قبول شدن دعای مشخص روزه دار چه در جریان روزه وچه در وقت افطار روایت شده است.

حضرت عبدالله بن عمر رضی الله عنهما روایت می کند که از پیامبر خدا(ص) شنیدم که فرمود دعای روزه دار در وقت افطار مستجاب است .

حضرت عبدالله بن عمر رضی الله عنهما در وقت افطار همسر و فرزندان خود را یکجا جمع نموده و باهم دعا می کردند.

یعنی روزه دار را در وقت افطار دعایی است که رد نمی شود .

ودر حدیث دیگر رسول اکرم ص میفرماید: دعای سه کس رد نمی شود

دعای امام و زمامدار عادل، دعای روزه دار تا وقتی که افطار کند و دعای شخص مظلوم.

بناءً بر مسلمان روزه دار لازم است  تا با استفاده از برکات ماه مبارک رمضان با صیام و قیام در نیایش و دعا نیز سعی و کوشش جدی نماید و با طلب آمرزش و بر آورده شدن خواست ها و مقاصد نیک خویش به تضرع و دعا تمسک ورزیده به برکت این ماه پروردگار مهربان دعای ایشان را رد نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *