اسلامی

فضیلت روزه دروازه ای خیر است

روزه یکی از دروازه‌های خیر است؛ زیرا در حالت روزه دل‌ها، زبان‌ها، دست‌ها، جسم‌ها، مجالس، اوقات، همه و همه پر از خیر هستند، درمجموع خیر و نیکی‌ها بیشتر،شر و بدی‌ها کمتر است، افزون بر این دروازه‌های خیر نیز در این ماه روزه به روی نیکو کاران باز است، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم به حضرت معاذ رضی‌الله‌عنه می‌فرماید:

قسمت چهارم

حبیبی صالحی

روزه یکی از دروازه‌های خیر است؛ زیرا در حالت روزه دل‌ها، زبان‌ها، دست‌ها، جسم‌ها، مجالس، اوقات، همه و همه پر از خیر هستند، درمجموع خیر و نیکی‌ها بیشتر،شر و بدی‌ها کمتر است، افزون بر این دروازه‌های خیر نیز در این ماه روزه به روی نیکو کاران باز است، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم به حضرت معاذ رضی‌الله‌عنه می‌فرماید:

ألا أدلک علی أبواب الخیر الصوم جنة والصدقة تطفئ الخطیئة کما تطفئ الماء النار وصلاة الرجل من جوف اللیل قال ثم تلا {تتجافی جنوبهم عن المضاجع} حتی بلغ {یعملون}. (محمد ترمذی، سنن الترمذی، ج5 ص11)

ترجمه: آیا شمارا از دروازه‌های خیر آگاه نسازم؟ سپس فرمود: یکی روزه که سپر است، دیگر صدقه که گناه و خطا را از بین می‌برد، همانند آب که آتش را از بین می‌برد و نماز شخص در دل شب، سپس آیه شریفه را تلاوت کرد: تَتَجَافَیٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینفِقُونَ، فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِی لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْینٍ جَزَاءً بِمَا کانُوا یعْمَلُونَ. [سجده: 16-17] پهلوهای شان از بسترها (ی نرم و گرم) به دور می‌شود (و خواب شیرین را ترک گفته و به عبادت پروردگارشان می‌پردازند) پروردگار خود را بابیم و امید (در حال خوف‌ورجا) به فریاد می‌خوانند و از چیزهایی که به ایشان داده‌ایم می‌بخشند (صدقه می‌کنند). هیچ‌کس نمی‌داند، در برابر کارهایی که (مؤمنان) انجام می‌دهند، چه چیزهای شادی‌آفرین و مسرت‌بخشی برای ایشان پنهان‌شده است (مراد مواهب عظیم و نعمت‌های فراوانی است که برای مؤمنان تهیه دیده‌شده است).

تذکر: پس این اوقات گران‌بهای خیر را فراموش نکنیم و از آن غافل نباشیم، غفلت از خیر این ماه روزه در حقیقت زیان رسانی به خود است و محرومیت از خیرات و برکاتی که خدای متعال برای انسان‌های روزه‌دار در این حالت روزه تهیه دیده است.

روزه نگهبان روزهاست.

روزه بهترین وسیله‌ی حفاظت و نگهبانی تمام‌روز آدمی از صبح تا به غروب است؛ همچنین روزه سپر در برابر گناهان و سپر در برابر شهوات حرام و سپر از شر و بدی رسانی شیطان است، روزه قلب آدمی را از امراض و بیماری‌های قلبی نگاه می‌کند، زبان را از آفات لسانی حفظ می‌کند، جوارح و اعضای آدمی را از آثام و گناه و از تعامل و دادوستدهای حرام حفاظت می‌کند، بنابراین، هنگامی انسان روزه‌دار از موارد حلال (مانند خوردن و نوشیدن و جماع و…) خود را نگهداشت و روزه گرفت، بر وی لازم است تا خود را از موارد حرام (هرگونه حرامی که باشد) نیز خود را نگه دارد و روزه بگیرد؛ چون خود را از مفطرات بازداشت می‌باید که از سیئات و بدی‌ها نیز خود را بازدارد این روش نگهبانی بر علاوه روزها و ماه مبارک رمضان در تمامی روزهای سال و عمرش ادامه دهد، همین نگهبانی را خدای متعال در قرآن از اهداف علیای روزه خوانده است، آنجاکه می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ‏ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».

(بقره: 183) (اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بر شما روزه فرض شده است، همان گونه كه بر كسانى پيش از شما بوده‏اند فرض بوده است، تا باشد كه پرهيزگار و نگهبان

شويد.

روز (بامداد تا غروب) ظرف زمانی است همانند مخزن و انباری که در آن روزه نهاده می‌شود، این روزه دروازه‌های خیر و نیکی را باز و دروازه‌های شر و بدی را بسته می‌کند.

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم چه زیبا فرموده‌اند:

ألا أدلک علی أبواب الخیر الصوم جنة. (محمد ترمذی، سنن الترمذی، ج5 ص11)

ترجمه: آیا شمارا از دروازه‌های خیر آگاه نسازم؟ سپس فرمود: یکی هم روزه است که حیثیت سپر را دارد.      ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *