گزارش

همایش آغاز سال تعلیمی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی

اداره تعلیمات تخنیکی ومسلکی همایش آغاز سال تعلیمی 1402 را با حضور مسئولان بلند پایه امارت اسلامی، نماینده های رسانه ها ومسئولین ادارات دولتی دیروز 5 حمل سال روان طی محفل رسمی در مرکز این اداره برگزار کرد.

اداره تعلیمات تخنیکی ومسلکی همایش آغاز سال تعلیمی 1402 را با حضور مسئولان بلند پایه امارت اسلامی، نماینده های رسانه ها ومسئولین ادارات دولتی دیروز 5 حمل سال روان طی محفل رسمی در مرکز این اداره برگزار کرد.

مسئولان این اداره می گویند، شناخت و پذیرش تعلیمات تخنیکی و مسلکی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصاد ملی نخستین گام ضروری برای بازگشایی دروازه های این تعلیمات به روی کسانی است که در حال حاضر به خدمت آن دسترسی ندارند.

در نخست ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی گفت: هراداره‌ای که برای ارتقای ظرفیت شان فعالیت میکند ما حمایت همه جانبه شان میکنیم.

وی افزود: دریک نظام به تعلیمات مسلکی شامل؛ انجنیر، داکتر، معلم و… ضرورت ارشدبوده که باید این نیازهارا به شکل اساسی رفع کرد و باید شاگردان بعد از اینکه از صنف 12 فارغ میشوند بعد جذب اداره تعلیمات تخنیکی ومسلکی شده وبه ترتیب بتوانند زمینه بالاترآن یعنی لیسانس وفوق لیسانس مساعد گردد تا به ملت خویش مصدر خدمت واقع گردند.

آقای ندیم بیان داشت: نظام قبلی برای ملت ما بسیار جفا کرده است، وقتی تعداد زیادی از صنف 12 فارغ می شدند، نام خود را درست نوشته نمیتوانستند و نمرات 100 را هم درامتحان میگرفتند وکامیاب میشدند، پس آنها چطور میتوانستند برای ملت خویش مصدر خدمت شوند! اما درنظام امارت اسلامی عدالت وشفافیت وجود دارد، هرکس نظر به استعداد شان کامیاب ویا ناکام خواهند شد.

وزیرتحصیلات عالی تصریح کرد: وزارت تحصیلات عالی هماهنگی وتفاهمی را با چندین اداره تعلیمی بخصوص اداره تعلیمات تخنیکی ومسلکی دارد.

وزیر تحصیلات تأکید کرد: تنها چیزیکه ما را رنج میدهد این است که به عنوان مسئول در کشور باشیم ولی کاری برای ملت خویش انجام داده نتوانیم وما تلاش میکنیم برای ملت خویش کارهای عالی وارزشمندی را انجام دهیم.

بعداً غلام حیدر شهامت رئیس اداره تعلیمات تخنیکی ومسکلی گفت: متأسفانه که از گذشته مشکلات زیادی در تمام عرصه‌ها وجود داشته که این مشکلات سکتور تعلیمی را بیشتر از دیگران متأثر ساخته دربعضی از مراکز مسلکی که رفتیم از جمله بررسی های که ما انجام دادیم در انستیتوت (رسانه‌ نی) که شهرت آن در سطح کشور حرف اول را می زند درس شان به زبان انگلیسی بود ولی چهارکلمه انگلیسی یاد نداشتند پس آنها برای شاگردان شان چه آموخته باشند! و همینطور در یک مکتب رفتیم یکی آنان استاد ادبیات زبان پشتو بود ولی دوپنج کلمه به زبان پشتو صحبت کرده نمیتوانست، که دراینجا سه اداره نظامی قبلی مقصر بود اول وزارت معارف، دوم تحصیلات عالی وسوم اداره تعلیمات تخنیکی ومسلکی زیرا که همه شان لیاقت این شخص را درنظرنگرفته ومرحله به مرحله کامیاب اش ساخته بودند.

وی افزود: درنظام قبلی تاحال یک انجنیربرق مسلکی تعلیم نداده بودو انجنیرمسکلی را از خارج خواسته وبا معاش بسیار بالا آن را استخدام میکردند تا کارهای تخنیکی را انجام دهد ولی خوشبختانه اداره تعلیمات تخنیکی ومسلکی وعده میدهد که درآینده نه چندان دور درهربخش افراد مسلکی وتخنیکی را آماده ساخته ومصدر خدمت برای حکومت وملت خواهد ساخت تا از همه نیازها بی نیازخواهیم شد.

تجزیه و تحلیل های اخیر از تجربیات تعلیمات فنی و مسلکی در سطح منطقه نشان میدهد که اگر تعلیمات تخنیکی و مسلکی رسمی به خوبی طراحی شده باشد، از نگاه جذب و پذیرش جوانان در بازار کار و بهبود در آمد آنها، به مراتب مفید تر و مؤثر تر از تعلیمات و تحصیلات عالی عمومی است.

در سکتور تخنیکی و مسلکی سه نوع آموزش های تخنیکی و مسلکی وجود دارد که بر اساس تصمیمات ملی این سه نوع آموزش ها باید ادغام گردیده و تحت یک اداره مستقل رهبری گردد.   تیموری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *