افغانستان

عملیات تخریب ذخیره گاه های بته ومان در ولایت فراه آغاز شد

مسئولان محلی ولایت فراه از آغاز تخریب ذخیره گاه های بته ومان و تخریب کارخانه های تولید مواد مخدر در این ولایت خبر می‌دهند.

مسئولان محلی ولایت فراه از آغاز تخریب ذخیره گاه های بته ومان و تخریب کارخانه های تولید مواد مخدر در این ولایت خبر می‌دهند.

امیر المؤمنين شیخ هبت الله آخندزاده، در یک حکم تازه دستور داده است که تمامی مواد مخدر کشف شده، به شمول بته ومان را از بین ببرد.

همزمان با صدور این حکم، مسئولان محلی عملیات به هدف آتش زدن ذخیره گاه های بته ومان و کارخانه های تولید مواد مخدر را در ولسوالی های بکواه و خاک سفید این ولایت آغاز کرده

اند.

یک قوماندان محلی ولسوالی بکوا که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که در این عملیات تمامی ذخیره های بته ومان، همراه با کارخانه های شیشه و هیرویین آتش زده میشود: «هر مسئول حق دارد، در جای که کارخانه را دید، آن همراه با تمامی وسایل آن آتش بزند و کسانی که در پیوند به آن دستگیر میشوند، به آنان جزا داده شود، چون اینها به گپ نمی فهمند، یک بار و دوبار نیست، ده بار برای شان گفته شده که کارخانه ها بسته شوند، اما این مردم به گپ نمی فهمند.»

بته ومان یا بندک در گذشته در ولایت فراه و برخی ولایتهای مرکزی افغانستان بگونه وحشی می‌رویید، اما از سال ۲۰۱۷ به اینسو مردم محل آن را اهلی ساخته و بگونه للمی کشت میکنند.

پس از پروسس، از بته ومان ماده سفید رنگی بنام ایفیدره (Ephedrine) بدست میآید و از آن بجای مواد کیمیاوی یا تیزابها، در تولید شیشه و هیرویین استفاده میشود.

صادق، باشنده ولسوالی خاک سفید ولایت فراه گفت که کارخانه های پروسس بته ومان به شکل خیلی ابتدایی آن ساخته شده و در حال حاضر هزاران تن بته ومان در آن جابجا شده است: «در بیرلهای سبز رنگ تر شده و بعداً از آب بیرون کشیده میشود و با میده کردن آن در آسیاب، با استفاده از پترول از آن ایفیدره بدست میآید، کارخانه خاصی ندارد. در هر گدام به مقدار زیاد ومان جا بجا شده بود، در هرجا چهار – پنج خروار وجود داشت.»

بر بنیاد معلومات باشنده گان محل، در حال حاضر یک سیر ومان در ولایت فراه در بدل سه هزار کلدار پاکستانی به فروش میرسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *