اسلامی

فضیلت روزه روزه و پاداش بی‌نهایت آن

ثواب روزه مقید به عددی نیست؛ زیرا خدای متعال ثواب آن را به‌سوی خود اضافه و نسبت نموده است، معلوم نیست که پروردگار متعال چقدر اجر و پاداش می‌دهد؛ زیرا روزه رمز و رازی میان خدا و بندهٔ روزه‌دار اوست، هیچ‌کسی جز الله متعال بر حالت روزه‌دار مطلع و آگاه نمی‌شود.

قسمت دوم

حبیبی صالحی

ثواب روزه مقید به عددی نیست؛ زیرا خدای متعال ثواب آن را به‌سوی خود اضافه و نسبت نموده است، معلوم نیست که پروردگار متعال چقدر اجر و پاداش می‌دهد؛ زیرا روزه رمز و رازی میان خدا و بندهٔ روزه‌دار اوست، هیچ‌کسی جز الله متعال بر حالت روزه‌دار مطلع و آگاه نمی‌شود.

دیگر اینکه ریا به روزه راه پیدا نمی‌کند؛ زیرا روزه یک عبادت ناپیدا برای دیگران است، اصلاً کسی متوجه نمی‌شود که چه کسی روزه دارد و چه کسی ندارد. از سوی دیگر روزه، صبر بر طاعت خداوند متعال و صبر از معصیت و صبر بر تقدیر الهی است، ثواب صبر در بارگاه الله رب العزت بی‌حساب و بی‌شمار است.

از سوی دیگر رمضان ماه نیکی است، نیکی به گونه روزه، چنان نیکی که تمام‌روز را از صبح صادق تا غروب آفتاب شامل هست، یعنی شخص روزه‌دار با گرفتن روزه تمام‌روز در حالت نیکی و عبادت به سر می‌برد، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم چه زیبا فرموده‌اند:

«هر عمل فرزند آدم چند برابر مستحق اجر  پاداش می‌شود، یک نیکی ده برابر اجر می‌گیرد تا هفت‌صد برابر، خدای متعال فرموده‌اند: به‌جز روزه، که برای من است و من اجر آن را می‌دهم یا من خود اجر و پاداش روزه هستم.» (ابن ماجه قزوینی، سنن ابن ماجة، ج5 ص723)

روزه عبادت بی‌همتا در پاداش

روزه عبادتی است که هیچ عبادتی در چند برابری اجر و پاداش با آن همتایی و هم‌سانی کرده نمی‌تواند، در مغفرت گناه، در بلندی قدر و منزلت، در عمل و پیشه بودن، در حفظ و مراقبت وقت، در شرف و بزرگی وبرتری، هیچ عمل و عبادتی با آن همتایی و برابری ندارد، ابوامامه رضی‌الله‌عنه چنین روایت می‌کند:

«پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم لشکری را برای غزوه‌ای آماده کرد، من حضور یافته عرض کردم: ای رسول خدا! برای من از خدای متعال دعای شهادت‌طلب کن، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم فرمود: بارالها! ایشان را سلامت دار و آنان را به غنیمت برسان. غزوه را تمام کردیم و سالم برگشتیم، بار دیگر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم غزوه‌ی دیگری را آماده کرد، من برایش گفتم: ای رسول خدا! برای من از خدای متعال شهادت‌طلب کن،

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: بارالها! ایشان را سلامت بدار و آنان را به غنیمت برسان. جهاد کردیم و سالم برگشتیم و غنیمت هم به دست آوردیم. باز پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم غزوه‌ی سومی را آماده کرد، من گفتم: ای رسول خدا! من دو بار محضر شما آمدم تا برایم از نزد خدا شهادت بطلبی، ولی شما فرمودید: خدایا! ایشان را به‌سلامت دار و آنان را به غنیمت برسان. ما جهاد کردیم، سالم برگشتیم و به غنیمت رسیدیم، سپس گفتم: ای رسول خدا! مرا به کاری دستور ده که آن را طبق فرمان شما انجام دهم، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم فرمود: روزه‌بگیر؛ زیرا روزه مثل و همسانی ندارد. ازاین‌جهت ابوامامه، خانم و خادمش همیشه روزه‌دار بودند، هرگاه دود یا آتش از خانه‌‌ی شان دیده می‌شد، دانسته می‌شد که آنان مهماندار هستند.» (ابوالقاسم طبرانی، المعجم الکبیر، ج7 ص95-96)  ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *