صحت

درمان سنگ گرده چیست؟

به توده های سخت از جنس کریستال، سنگ کلیه یا رنال کلکولوس گفته می شود. سنگ کلیه معمولاً در کلیه تشکیل می شود اما ممکن است هرجایی از دستگاه بولی، که شامل بخش های زیر است، شکل بگیرد:

داکترصهیب

به توده های سخت از جنس کریستال، سنگ کلیه یا رنال کلکولوس گفته می شود. سنگ کلیه معمولاً در کلیه تشکیل می شود اما ممکن است هرجایی از دستگاه بولی، که شامل بخش های زیر است، شکل بگیرد:

کلیه، اورتر، مثانه، احلیل

انواع سنگ کلیه:

ترکیب کریستالی همه ی سنگ های کلیه یکسان نیست. از جمله انواع سنگ های کلیه می توان موارد زیر را نام برد:

کلسیم:

سنگ کلسیم از همه شایع تر و معمولا از جنس اگزالات کلسیم است (البته می تواند حاوی فسفات کلسیم ). مصرف کم تر غذاهای حاوی اگزالات، خطر بروز این نوع سنگ را کاهش می دهد. این غذاها شامل موارد زیر می شود:

چیپس، بادام زمینی، شکلات، چغندر، اسفناج.

یوریک اسید:

این نوع سنگ کلیه در مردان شایع تر از زنان است، ممکن است در افراد مبتلا به نقرس یا کسانی که تداوی شعایی انجام می دهند رخ دهد.

این سنگ زمانی تشکیل می شود که ادرار بسیار اسیدی باشد. رژیم غذایی سرشار از پورین میزان اسید ادرار را بالا می برد، پورین ماده ی بی رنگ کیمیایی است که در پروتئین حیوانی، مانند ماهی، صدف و گوشت وجود دارد.

استروویت:

این سنگ بیشتر در زنان مبتلا به سوزاک یا انتان طرق بولی تشکیل می شود، ممکن است اندازه ی سنگ بزرگ باشد و منجر به انسداد ادرار شود. این سنگ در اثر انتانات کلیه رخ می دهد. درمان عفونت زمینه ای مانع از تشکیل سنگ استروویت می شود.

سیستین:

سنگ سیستین نادر است و در زنان و مردانی که از اختلال جنتیکی سیستینوری رنج می برند رخ می دهد. در این حالت، سیستین (اسیدی که به طور طبیعی در بدن تشکیل می شود) از کلیه وارد ادرار می شود.

عوامل موثر در تشکیل سنگ کلیه بزرگ ترین عامل خطرناک که باعث تشکیل سنگ کلیه می شود این است که روزانه کم تر از 1 لیتر ادرار کنید. به همین دلیل، سنگ کلیه در نوزادان نارس که مشکل کلیه دارند شایع است. با این حال، احتمال بروز سنگ کلیه در افراد بین سنین 20 تا 50 سال بالاتر است.

عوامل مختلفی باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می شود. سفیدپوستان در ایالت متحده بیشتر از سیاه پوستان در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

جنسیت هم در این امر دخیل است، به گفته ی موسسه ی ملی دیابت و امراض هضمی  کلیوی (NIDDK)، مردان بیشتر از زنان دچار سنگ کلیه می شوند.

سابقه ی تشکیل سنگ کلیه خطر را بالا می برد.

علائم سنگ کلیه

پایین آمدن آب بدن

چاقی

رژیم غذایی سرشار از پروتئین، نمک و گلوکز، پرکاری غده ی پاراتیروئید، جراحی بای پس معده، بیماری های التهاب معده که باعث افزایش جذب کلسیم می شود، مصرف دواهای نظیر دیورتیک های تریامترن، داروهای ضد صرع و داروهای آنتی اسید حاوی کلسیم تشخیص علائم و نشانه های سنگ کلیه درد شدید ناشی از سنگ کلیه برای همه شناخته شده است. ممکن است علائم سنگ کلیه تا زمانی که سنگ به سمت حالب حرکت نکند، رخ ندهد. به این درد شدید کولیک کلیه گفته می شود. ممکن است در یک طرف کمر یا شکم احساس درد کنید.

مردان این درد را در کشاله ی ران هم احساس می کنند. درد سنگ کلیه مقطعی اما بسیار شدید است. افراد در این حالت بی قرار می شوند.

از جمله دیگر علائم سنگ کلیه عبارت است از:

خون در ادرار (ادرار قهوه ای(، استفراغ، دلبدی، بی رنگ یا بدبو شدن ادرار، لرزه، تب، تکرار ادرار، کم بودن مقدار ادرار

درصورتی که سنگ کلیه کوچک باشد، ممکن است هنگام خروج سنگ از دستگاه ادرار احساس درد نکنید یا علامتی نداشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *