صحت

برانشیولیت (Bronchiolitis)

برونشيوليت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ برونشيول‌ها (كوچكترين‌ شاخه‌هاي‌ طرق‌ تنفسي‌) است.

داکتر گل الرحمن طاهری
برونشيوليت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ برونشيول‌ها (كوچكترين‌ شاخه‌هاي‌ طرق‌ تنفسي‌) است. برونشيول‌ها هوا را از لوله‌هاي‌ هوایی‌ به‌ كيسه‌هاي‌ هوايي‌ ميكروسكوپي‌ در ريه‌ها انتقال‌ مي‌دهند. تبادل‌ اكسيجن‌ با خون‌ در كيسه‌هاي‌ هوايي‌ انجام‌ مي‌گيرد. برونشيوليت‌ عمدتاً در شيرخواران‌ و خردسالان‌ رخ‌ مي‌دهد. شایعترین مریضی تنفسی صدادار در کودکان کمتر از ۲ سال است .
شیوع:
این مریضی اغلب در شیرخواران، اطفال زیر ۲ سال خصوصاً با حداکثر شیوع در ۶-۳ ماهگی دیده می شود و به ندرت بعد از ۲ سالگی اتفاق می افتد .
زمینه های مساعد برای شیوع مرض :
نوزادان قبل از وقت ,نوزادان مبتلا به امراض قلبی و کودکانی که دارای امراض ریوی مادرزادی هستند.
سابقه الرژی خانوادگی
عدم استفاده شیرخوار از شیر مادر
مواجه با دود سگرت و زندگی در محلی پر نفوس و آلوده
عامل:
شایعترین عامل آن : RSV= Respiratory Synitial Virus بوده و ممکن است بوسیله ویروس‌های پاراانفولانزا ، آدنو ویروسها ، مایکو پلاسما و ندرتا کلامیدیا بوجود آید . پتوجینیز اصلی مریضی ، اذیما و تجمع موکوس و بقایای حجرات اپی تلیوم مجاری برونشیولها و افزایش حساسیت می باشد
انتقال :
این مریضی از شخص مریض به اشخاص دیگر از طریق ترشحات بینی و قطرات تنفسی منتقل می شود . RSV در بزرگسالان مریضی خفیفی ایجاد می کند در حالی‌که در کودکان مریضی شدید ایجاد می کند .
تظاهرات مرض :
در برانشیولیت طفل بعد از ۲ تا ۳ روز از یک سرماخوردگی معمولی به تدریج دچار
سرفه
تنفس صدادار
تنفس سریع
حرکات قلب سریع
بی اشتهایی، امتناع از خوردن یا عدم توانایی خوردن
و گاهی دلبدی و استفراغات می شود .
تب معمولاً موجود نمیباشد
در مراحل شدید آبی و کبود شدن لب ها و زبان، به درون کشیده شدن قسمت های بین اضلاع یا قبرغه ها و قسمت بالایی شکم، و حرکات پرده های بینی، وقفه های طولانی در تنفس بیشتر از ده ثانیه و خواب آلوده گی غیر عادی، دیده می‌شود، که در مراحل شدید ایجاب تداوی داخل بستر را می‌کند.
پيشگيري:
از دستگاه‌ بخار در اتاق‌ طفل‌ استفاده‌ نماييد. در مورد طفل مستعد به‌ برونشيوليت‌، هر شب‌ از دستگاه‌ بخار به‌ هنگام‌ انتنات‌ تنفسي‌ و پس‌ از آن‌ استفاده‌ نماييد.
دقت‌ كنيد كه‌ طفل در چه‌ شرايطي‌ مستعد بروز برونشيوليت‌ است‌. مثلاً اگر بازي‌ در هواي‌ خنك‌ شب‌هنگام‌ باعث‌ حمله‌ طفل‌ مي‌شود، از آن‌ اجتناب‌ كنيد.
مواجه طفل را با جمع‌ كمتر كنيد، به‌ خصوص‌ جمع‌ اطفال ديگر، تا به‌ اين‌ ترتيب‌ احتمال‌ سرماخوردگي‌ و بروز برونشيوليت‌ كمتر شود
معالجه :
چون برونشیولیت یک مریضی ویروسی است انتی بیوتیک تداویی ضرورت ندارد مگر اینکه با تشخیص داکتر علاوه بر مشکل اصلی ، انتانات باکتریایی ثانوی هم موجود باشد .
برای برونشیولیت خفیف ، داکتر ممکن است به شما توصیه کند که در منزل از طفل مراقبت کنید.
رطوبت‌ اتاق‌ طفل‌ را حد امكان‌ بالا نگاه‌ داريد، ترجيحاً با يك‌ ماشین بخار. اگر ماشین‌ بخار نداريد، آب‌ سرد و گرم‌ را در حمام‌ باز كنيد و کلکین ها و درها را ببنديد، تا به‌ اين‌ ترتيب‌ رطوبت‌ هوا اتاق‌ زياد شود. طفل‌ در اين‌ اتاق‌ ، به‌ خصوص‌ قبل‌ از خواب‌، نگاه‌ داريد.
به طفل مایعات فراوان بدهید و تعداد دفعات غذای او را بیشتر و مقدار هر بار را کمتر کنید. قطره یا شربت استامینوفن ممکن است به پایین آورنده تب کمک کند. خلط غلیظ در ریه ها را با زدن به پشت طفل میتوان خارج کرد. برونشیولیت خفیف معمولا ظرف حدود یک هفته بهتر می شود.
در موارد شدید مریض در شفاخانه بستر گردیده ممکن است اکسیجن در داخل کیسه پلاستیکی که روی سر او گذاشته میشود داده شود. ممکن است تغذیه او با گذراندن Inge tub از طریق بینی یا گاهی به صورت داخل وریدی صورت میگیرد.
در موارد شدید ، ممکن است تهویه مکانیکی لازم باشد. وقتی طفل مجددا شروع به تغذیه به طور عادی کرد. که معمولا حداکثر 7 روز طول می کشد ، از شفاخانه مرخص میشود. اما سرفه طفل ممکن است تا ۶-۸ هفته دوام یابد.
ادویه:
انتي‌بيوتيك‌ها معمولا استفاده نمیشود صرف براي‌ مبارزه‌ با انتانات‌ باكترياي‌ ثانويه استفاده میشود‌
دواهاي‌ ضد ويروس‌ ممكن‌ است‌ در موارد شديد كمك‌كننده‌ باشند.
دواهاي‌ بازکننده طرق تنفسی نيز ممكن‌ است‌ كمك‌كننده‌ باشند.
اختلاطات:
انتنات ثانویه
عدم کفایه تنفسی
مریضی راه های تنفسی مثل استما در آینده
در اين‌ شرايط‌ به‌ داکتر مراجعه‌ نماييد
– طفل شما ۶ ماه دارد و سرفه با تنفس صدا دار یا هر دو را دارد‌
– اگر سرفه‌‌ آغاز شود كه‌ با خلط‌ خوني‌ همراه‌ باشد.
– اگر پوست‌، لب‌ها يا ناخن‌ها به‌ رنگ‌ آبي‌ تيره‌ درآيند.
– اگر كودك‌ بي‌حال‌ و خواب‌آلوده‌ شود…
باید به داکتر مراجعه شود تحت مراقبت قرار گیرد تا از مشکل تنفسی نجات یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *