اجتماعی

فصل بهار شکوه تغییر

روزهای انگشت شماری به تحول بزرگ طبیعت یعنی آغاز فصل بهار و سال نو خورشیدی باقی مانده است. فصل بهار آغاز زندگی گل و جوانه است.

احمد خالد
روزهای انگشت شماری به تحول بزرگ طبیعت یعنی آغاز فصل بهار و سال نو خورشیدی باقی مانده است. فصل بهار آغاز زندگی گل و جوانه است.
درختان و سبزه زاران پس از سپری کردن زمستان سرد شکوفه کرده سرسبز می شوند. بهار فصل شروع زیبایی ها است که طبیعت رداء سبز برتن می کند چکاوک ها، هزار دستان و قمریان نغمه ها و سروده های فرح بخش و تازه سرمی دهند و انسان را به تلاش، تکاپو و وامی دارند خداوندسبحان که با جلوه قدرت بزرگ خویش طبیعت مرده را دوباره زنده و روح تازه می بخشد و در عالم اسباب دگرگونی هر پدیده ای را به دست انسان قرار داده و هم بهبود محیط زیست با اراده وی انجام می شود. بناءً اگر انسان بخواهد در وضعیت شهر، قریه و محل زیست خود بهبود و تغییر را ایجاد کند، باید تحول را در ابتدا از خود آغاز کند یعنی تحول اخلاقی، بهداشتی، تحول درونی و فکر به سوی صفا و انسانیت که سعادت انسان ها را تضمین می کند شتافته که با فرارسیدن فصل تغییر در واقع فصل پاک کاری و تازه کردن طبیعت از آشغال ها نیز است. چنانچه اکثراً بنابر عادت و عرف رایج برای پاک کاری و صفایی خانه ها از وجود سیاهی و غبار زنگار زده زمستانی می‌پردازند، روزهای نخست فصل بهار را با کارهای حشر نهال شانی، گل و گیاه شانی در باغ و باغچه ها، جاده ها، احاطه حویلی ها و هم به پاک کاری جوی و جویچه ها پرداخته نهرهای شهر و دهات خود را از وجود گل ولای و زباله ها تمیز و صفا کرده با جوش و خروش بهاری و جنبش سرسبزی، شادابی و خرمی طبیعت همگام شده و با صفای باطنی، ظاهری و محیطی به شکوه بهاری که صحنه جهان آئینه تمام نمای قدرت خداوند می‌گردد، را با صفا و صمیمیت به پیش ببریم به مصداق شعر بزرگ مرد دیار بلخ مولانا جلال الدین محمد بلخی که می گوید:
آب زنید راه را این که نگار می رسد
مژده دهید باغ را بوی بهار میرسد
چاک شدست آسمان غلغله ایست در جهان
غبر و مشک میدمد سنجق یار می رسد
رونق باغ می رسد چشم و چراغ می رسد
غم به کنار می رود مه به کنار می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن