صحت

بیماری مرگی یا Epilepsy

بیماری مرگی چیست؟ علایم و نشانه ها و درمان بیماری مرگی

گل الرحمن طاهری
بیماری مرگی چیست؟ علایم و نشانه ها و درمان بیماری مرگی
علایم بیماری مرگی با از دست دادن کنترول و سخت شدن و حرکات شدید پیچش دست و پا ، سردرد و سرگیجه، تهوع، از دست دادن هوشیاری و … خود رانشان می دهد.
بیماری مرگی از اختلال در عملکرد سیستم عصبی در مغز ایجاد می شود. بیماری مرگی درمان قطعی و کامل ندارد. اما می توان حملات مرگی را کنترول و کاهش داد و از بین برد. از جمعیت جهان حدود یک درصد مبتلا به مرگی می باشند که در میان کودکان و سالمندان بیشتر شایع است.
بیماری مرگی چیست؟
جایگاه بیماری مرگی در مغز می باشد. مغز متشکل شده از میلیاردها سلول عصبی به نام نیورون است که وظیفه ی این سلول های نوترون انتقال پیام های عصبی به سایر نیورون ها توسط ناقل های شیمیایی به نام نیوروترانسمیتر است. انتقال ناگهانی و بسیار زیاد و هم زمان پیام های عصبی به مغز موجب حملات تشنجی می گردد. در حالت عادی نباید این همه پیام غیر ضروری در یک زمان به مغز ارسال شود. تولید این پیام ها می تواند در یک قسمت مغز یا در تمام مغز انجام شود. یپام ها از هرکجای مغز تولید شوند حمله تشنجی هم همان قسمت های بالینی را درگیر می کند.
بیماری مرگی
بیماری مرگی یک بیماری مزمن اختلال سلول های عصبی است که در مغز اتفاق می افتد که منجر به حملات تشنجی می گردد.در حمله ی تشنجی رفتار و علایمی مانند غش و از دست دادن هوشیاری بروز می کند. در طی تشنج ، سلول های عصبی نیورون، ناگهانی 500 پیام یا بیشتر را به طور همزمان به مغز ارسال می کنند.
مرگی انواع مختلفی دارد که می توان از آن ها نام برد:
1- مرگی کانونی یا منتشر نشده یا نسبی : در این نوع مرگی حمله ی تشنجی ایجاد شده ناشی از تولید پیام های عصبی در یک قسمت مغز میباشد.
2- مرگی عمومی یا منتشر شده : در این نوع مرگی حمله ی تشنجی ایجاد شده ناشی از تولید پیام های عصبی در تمام قسمت های مغز می باشد.
علایم و نشانه های بیماری مرگی:
علایم و نشانه های بیماری مرگی با توجه به نوع تشنج متفاوت است. اما به طور کلی علایمی مشترک برای مرگی وجود دارد :
– از دست دادن کنترول بدن و افتادن بر روی زمین
– در ابتدا جیغ و فریاد زدن ناگهانی
–حالت گیجی موقت، سردرد و سرگیجه
– صحبت های نامفهوم و بریده بریده
– حرکت های شدید و تند و پیچشی دست و پا که قابل کنترول نیستند
– از دست دادن هوشیاری و دست یافتن به حالت غش
– تغییر و از بین رفت موقت حواس چشایی ، بینایی ، چشایی و شنوایی
–سخت شدن عضلات بدن و لرزش شدید بدن
–در موارد حاد از دست دادن کنترول مثانه
–جویدن زبان و عدم تعادل در کنترول اعضای بدن
درمان بیماری مرگی:
–با خواب و استراحت کافی و کاهش استرس و به دست آوردن آرامش روانی، شدت حملات مرگی را می توان کاهش داد و آن ها را کنترول کرد.
– مراجعه به داکتر و تجویز دارویی و استفاده ی به موقع داروها
– جراحی در صورت کارساز نبودن داروهای تجویز شده
–داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل ویتامین ها مثل اسیدفولیک ،استفاده کم تر از کربوهیدرات ها،استفاده از مکمل غیرویتامینی به نام ملاتونین
–ورزش کردن اثر فوق العاده ای در درمان وکنترول حملات مرگی دارد.
–بیماری های قلبی ، تنفسی، فشارخون بالا، عفونت باعث ایجاد مرگی می شوند. با درمان این بیماری ها مرگی راحت تر قابل رفع می باشد.
–افزایش اعتماد به نفس و ایجاد آرامش در زندگی از حملات مرگی و تشنجی به صورت قابل ملاحظه ای می کاهد.
بیماری مرگی علت های مختلفی دارد: اثرات ژنتیکی ، ترومای سر که به علت تصادف و یا آسیب تروماتیک رخ می دهد، بیماری و تومور های مغزی، بیماری های عفونی مثل مننژیت همه از زمینه سازهای بروز این بیماری می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *