ورزش

اگر نگران تمرینات قدرتی فرزند تان هستید، با این نکات توجه کنید!

من دو فرزند پسر دارم؛ پسر بزرگم چهارده ساله و دیگرآن هشت ساله است. آن‌ها از آوان تولدشان تا حال من را در حال ورزش کردن دیده‌اند. هر تمرینی که انجام می‌دادم، آن‌ها هم می‌خواستند با من همراه شوند.

کوهکن
من دو فرزند پسر دارم؛ پسر بزرگم چهارده ساله و دیگرآن هشت ساله است. آن‌ها از آوان تولدشان تا حال من را در حال ورزش کردن دیده‌اند. هر تمرینی که انجام می‌دادم، آن‌ها هم می‌خواستند با من همراه شوند.
از تمرینات قدرتی، دویدن و یوگا گرفته تا بایسکل رانی و ورزش‌های دیگر، یک‌بار پسرم با دوستش صحبت می‌کرد و به او گفت: من می‌خواهم ورزش کنم و مثل پدرم قوی شوم. شنیدن این جملات از زبان پسرم، برایم هیجان انگیز بود و قلبم می‌خواست منفجر شود و از طرفی هم این موضوع باعث شد تا جدی‌تر به ورزش کودکانم فکر کنم و درباره ورزش و بدنسازی کودکان و نوجوانان تحقیق کنم.
اگر شما هم فرزندی دارید که می‌خواهد ورزش را شروع کند و نمی‌دانید، تمرینات قدرتی و بدن سازی کودکان برای سن او مفید است یا خیر؛ با من همراه شوید تا جواب همه سوالات‌تان فراهم شود.
برخی از والدین سوالی دارند، که آیا تمرین قدرتی و بدن سازی برای کودک من خوب است یا خیر ؟
در جواب باید گفت: بلی؛ تمرینات قدرتی و بدن سازی کودکان اگر به‌درستی انجام شود، نه‌تنها خوب است، بلکه مزایای زیادی هم برای این ورزشکاران کوچک دارد. تمرینات قدرتی برای کودکانی که می‌خواهند بدن قوی‌تر، احساس بهتر و در عموم سلامتی بیشتری داشته باشند، ایده خوبی است. در واقع، این شکل از ورزش، فرزند شما را در مسیر سلامتی و تناسب اندام بیشتری قرار می‌دهد.
تمرین قدرتی لزوماً به معنای تمرین با وزنه و ماشین آلات ورزشی نیست. ضمناً فکر تان باشد که تمرینات قدرتی را با وزنه‌برداری، بدن سازی یا پاورلیفتینگ اشتباه نگیرید.
تلاش برای ساخت ماهیچه‌های بزرگ می‌تواند فشار زیادی بر عضلات کوچک، که هنوز به استخوان (صفحات رشد) تبدیل نشده‌اند، وارد کند. به‌خصوص زمانی‌که به دلیل سن کم کودک و عدم توانایی و تسلط او، تکنیک به‌درستی اجرا نمی‌شود.
بدن سازی کودکان و تمرینات قدرتی ساده برای کودکان که در رشته ورزشی جمناستیک وجود دارد، مثل تمرین با وزن بدن، کافی است و احتیاجی به وزنه و ماشین الات بدن سازی نیست. بنابراین شروع بدن سازی (به معنای تلاش برای شگل گرفتن، کاهش چربی و کار با دمبل و ماشین) زیر 13 سال اشتباه است.
وقتی صحبت از بدن سازی می‌شود، باید مشخص شود که منظور دقیقاً چیست؟ تمرینات قدرتی با بدن سازی و کار با وزنه تفاوت دارد. هیچ مشکلی وجود ندارد کودکان تمرینات قدرتی انجام دهند؛ در حقیقت بسیاری از ورزش‌های کودکانه، مثل جمناستیک نوعی از تمرین قدرتی است که کودک از آن لذت هم می‌برد.
تمرین قدرتی برای کودکان و نوجوانان هیچ مشکلی ندارد؛ تا جایی که تکنیک‌ها صحیح انجام شوند و فشار زیادی به کودک وارد نشود. منظور از فشار، فشار ورزشی و همچنین فشار روانی است.اما کار با وزنه و دمبل، در صورتی برای کودک مجاز است که آن‌قدر بالغ باشد که توصیه‌های مربی را بفهمد و مطابق آن رفتار کند. ضمناً فقط استفاده از وزنه‌های سبک، برای کودک مجاز است و کودکان هنگام برخورد با وزنه‌ها همیشه باید تحت نظارت باشند.
باز پرسیده می شود که از چه سنی تمرینات قدرتی و بدن سازی برای کودکانم را شروع کنم؟
در پاسخ باید متذکر شد که کودکان با بازی کردن آگاهی، کنترول و تعادل بدن خود را بهبود می‌بخشند. در اوایل 7 یا 8 سالگی، تمرینات قدرتی (فقط تمرین قدرتی و نه کار با وزنه) می‌تواند به بخش ارزشمندی از فعالیت‌های جسمانی کودک تبدیل شود.
سازمان صحی جهانی توصیه می‌کند که کودکان در سن مکتب ابتداییه، 60 دقیقه یا بیشتر فعالیت روزانه داشته باشند. بهتر است که تمرینات قدرتی برای تقویت عضلات و استخوان کودک، حداقل سه روز در هفته به‌عنوان بخشی از این فعالیت روزانه قرار بگیرد. پس تمرین قدرتی (بدون وزنه و ماشین) می‌تواند از سن هشت سالگی شروع شود.
اما پیش از اینکه کودک خود را به تمرین قدرتی و بدن سازی بفرستید، بهتر است که با داکتر مشوره نمایید تا سلامتی او را چک کنید. به‌خصوص اگر کودک‌تان بیماری شناخته‌شده‌ای مثل مشکلات قلبی یا فشار خون داشته باشد.
پس از اجازه داکتر، کودک خود را به بخش تمرینات قدرتی بفرستید مثل جمناستیک و …. اگر کودک شما به تمرینات قدرتی ابراز علاقه کرد، اجازه دهید که به تمرینات خود ادامه دهد و از آن لذت ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *