گزارش

کمیسیون تماس: تا اکنون ۵۱۳ شخصیت به کشور بازگشته اند

کمیسیون تماس با شخصیت‌ها می‌گوید که امارت اسلامی برای شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی که به کشور بر می‌گردند، زمینه کار را فراهم خواهد ساخت.

ضرابی
کمیسیون تماس با شخصیت‌ها می‌گوید که امارت اسلامی برای شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی که به کشور بر می‌گردند، زمینه کار را فراهم خواهد ساخت.
آمارهای این کمیسیون نشان می‌دهند که تا اکنون بیش از ۵۰۰ تن به شمول وزیران، والیان و چهره‌های سیاسی پیشین به کشور برگشته‌اند.
مولوی احمدالله وثیق، سخنگوی کمیسیون تماس با شخصیت‌ها، گفت: «حکومت متعهد است. با در نظر گرفتن توانایی، استعداد و صداقت شخصیت‌های، سیاسی آنان را دربخش‌هایی از حکومت بگمارد، زیرا صدها هزار کارمند نظام قبلی اکنون در حکومت شامل استند و معاش شان را می‌گیرند.»
احمدالله وثیق افزود: «تا اکنون ۵۱۳ شخصیت که شامل وزیران، والیان و معاونان استند از طریق کمیسیون تماس با شخصیت‌ها به کشور خود بازگشته‌اند.»
مقامات امارت اسلامی در این اواخردر صحبت های شان بارها از مردم خواسته‌ اند که با خیال آسوده به کشورشان برگردند و در بازسازی افغانستان سهم بگیرند.
هدف ازایجاد این کمیسیون ، مذاکره با افراد واشخاص سرشناس، مقامات دولت پیشین و چهره‌های بانفوذ و بازگرداندن آنان به کشور عنوان شده است.
افرادی را که امارت اسلامی برای برگشت شان به افغانستان سعی دارند، کسانی‌هستند که با پیروزی امارت اسلامی، بنا بر دلایلی که نزد خودشان بود ،افغانستان را ترک کردند و به کشورهای مختلف پناه بردند. تعداد زیادی از رهبران سیاسی دولت پیشین به‌ویژه رهبران احزاب، چهره‌های شناخته شده ونخبه گان در تاجیکستان،اوزبیکستان، ایران ،ترکیه اروپا وامریکا زندگی می‎کنند. یک تعداد از این چهره‌ها دراین چند ماه اخیر، اوضاع افغانستان را دنبال می‌کنند. وخواهان برگشت به کشور هستند.
به نقل قول از، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، از این اقدام امارت اسلامی استقبال کرده و آن را گامی موثر در جهت صلح و ثبات دایمی در افغانستان می‌داند. او که از معدود شخصیت‌های سیاسی افغانستان است که پس از تسلط امارت اسلامی در ماه اگست سال۲۰۲۱، در افغانستان مانده است، تاکید کرد: «امیدوارم این کمیسیون برای برگشت آن عده از هموطنانی که خارج از کشور به سر می‌برند، اقدامات لازم را انجام دهد و با ایجاد فضای تفاهم و اعتماد، زمینه‌ آن را فراهم کند که مردم افغانستان بتوانند در تصمیم‌گیری‌های ملی کشور خود مشارکت داشته باشند.»
شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که حکومت باید از تجربه نخبگان کشور استفاده کند تا آنان مجبور به ترک کشور نشوند.
مصطفی، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «کسانی که بیرون از افغانستان رفته‌اند،خصوصاً‌شخصیت‌های تاثیرگذار که بیرون از کشور استند اگر فضای اعتمادسازی ایجاد شود، می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد باید فضای اعتمادسازی ایجاد شود.»
عزيز معارج، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «باید از تخصص، تجربه و دانش آنان استفاده شود باید شرایطی را فراهم سازند تا آنان در افغانستان بمانند.»
کا رشناسان سیاسی به این باوراند: ایجاد این کمیسیون در اصل یک گام مثبت وخوب می‌تواند باشد.
قرار است که این کمیسیون با جامعه سیاسی ونخبه گان کشور تماس حاصل کند، یکی از مهم ترین شرایطی که نخبه گان به کشور برگردند ایجاد فضای تفاهم به صورت مشارکت همه گانی می‎باشد.
این در حالیست که کمیسیون تماس با شخصیت‌ها بر بنیاد فرمان رهبر امارت اسلامی در ماه ثور سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی ایجاد شد. این کمیسیون وظیفه دارد تا زمینه برگشت چهره‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و افراد ملکی که در هنگام سقوط نظام جمهوری به بیرون از کشور رفته‌اند، را فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *